Похожие презентации:
Освіта. Розвиток наукових знань Русі - України в другій половині ХІ - першій половині ХІІІ ст
1.
2.
1. «Освіта. Розвиток наукових знань Русі–України в другій половині ХІ – першій
половині ХІІІ ст.»
2. «Усна народна творчість. Книжні пам`ятки
та літописання Русі–України в другій
половині ХІ – першій половині ХІІІ ст ».
3. «Архітектура та мистецтво Русі–України в
другій половині ХІ – першій полови
3.
У другій половині ХІ — першій половиніХІІІ ст. на Русі продовжували існувати і
розвиватися державні й церковні школи.
Літописець стверджував, що «той, хто
часто читає книги, той з Богом бесідує або
зі святими мужами».
4.
Державнішколи
Церковні школи
Текст слайда
Грамотні
Державні діячі
Паламарі та
священникі
5.
Провідним освітнім центром Русі був Софійський собор, приякому продовжувала діяти школа, заснована Ярославом Мудрим.
Сучасний вигляд
Реконструкція
6.
Ур. дочка князя Всеволода
Ярославича Анна Всеволодівна (Янка)
відкрила при Андріївському монастирі
школу для дівчат.
7.
Існуючі історичні джерела засвідчуютьпоширення освіти серед населення Русі.
Свідченням цього є берестяні грамоти,
знайдені переважно в північних містах
Русі (у Новгороді — понад тисячі),
графіті на стінах культових споруд
(найбільш цінні — на стінах
Софійського собору), написи на
ремісничих виробах, предмети для
письма.
8.
— написи на шматкахберести, кори берези, зроблені за допомогою
спеціальних писал — загострених металевих
паличок.
9.
Для продовження і поглиблення освіти служили бібліотеки,яких на Русі було багато (Києві, Чернігові, Переяславі, Галичі,
Володимирі тощо). Але найперша і найбільш значна містилася
в Софії Київській. За підрахунками вчених, книжний фонд Русі
складав щонайменше 130—140 тис. томів. Існували бібліотеки
при соборах, монастирях, княжих палатах. Чимало було і
приватних книгозбірень.Для поширення книг діяли центри з
переписування книг (скрипторії) у Києві, Новгороді, Галичі,
Чернігові, Володимирі Волинському, Переяславі, Ростові та
інших містах.
10.
В ХІ—ХІІІ ст., як свідчать візантійські джерела, за однукнигу можна було купити великий міський будинок або
12 гектарів землі.
11.
У Київській державі, як і в усій Європі, не існувалотакої галузі діяльності людини, як наука проте нагальні
потреби життя вимагали розвитку достовірних і точних
наукових знань.
Наука перебувала під впливом античних авторів. Із
перекладених книг черпали наукові знання про природу,
географію, філософію.
12.
Центром розвитку наукового життя був КиєвоПечерський монастир.Києво-Печерський монастир сучасний вигляд
13.
Зі збільшенням кількості міст та населенна в них зачасів Київської держави зростала необхідність медичної
допомоги, яку надавали, здебільшого, знахарі та
ворожбити. Одночасно з’являлися лікарі-фахівці, які
згідно з “Руською правдою” мали право за платню
лікувати хворих.
14.
Відомим лікарем у Києві був, який умів робити
хірургічні операції. У писемних джерелах збереглися
відомості про діяльністьцього ченця Києво-Печерського
монастиря. У
Святославу ЯрославичуАгапітом
була зроблена хірургічна операція з видалення пухлини
на шиї. На території Києво-Печерського монастиря він
заснував першу лікарню.
15.
- вважаєтьсязасновником лікарської
справи у Києво-Печерському
монастирі.
Преподобний лікар
Агапіт
Києво-Печерський
16.
Онука Володимира Мономахазаймалася наукою. Вона написала
медичний трактат “Мазі”, окремим розділом там був
“Про гігієну тіла”, яким випередила європейських
вчених на два століття.
Написала медичний
трактат “Мазі”;
Окремий розділ в якому
про гігієну;
Займалась наукою.
17.
У славнозвісному “Ізборнику Святослава" - праціенциклопедичного характеру, перекладеній з грецької мови
на болгарську в X ст. і переписаній у 1076 р. для сина
Ярослава Мудрого - Святослава, подано багато відомостей
медичного змісту.
Книга XI ст.
«Ізборник
Святослава»
18.
тож ми можемо зробити висновоко вКиївській державі, як і в усій Європі, не існувало
такої галузі діяльності людини, як наука, але
нагальні потреби життя вимагали розвитку
достовірних і точних наукових знань. Як правило,
вони передавалися усно з покоління в покоління як
професійні секрети спеціалістами з певних
спеціальностей.Знання також брали із книг.
Поєднання реальних і вигаданих подій було
особливістю тогочасних наукових знань.
19.
У народній творчості періоду другоїполовини XI – першої половини XII ст.
продовжують розвиватися такі види усної
народної творчості, як перекази і легенди,
билини, різноманітні пісні, колядки й
щедрівки, казки, прислів’я й приповідки
20.
З усіх джерел усної народної творчості, котрізбереглися до наших часів, дуже складно
відокремити зразки саме того періоду, адже на
твори попереднього періоду нашаровувалися більш
пізні сюжети. Так наприклад, на язичницькі за
змістом колядки та щедрівки накладалися
християнські мотиви.
21.
У народній творчості періоду другої половини ХІ –першої половини ХІІІ ст., визначається
,
у якому оспівувалися перемоги вождя-князя та його
дружини. Билини доповнюються новими сюжетами про
боротьбу з половцями. Під ім’ям Володимир Красне
Сонечко вже розуміється Володимир Мономах
22.
До цієї доби належать казки, де згадується ЗмійГоринич. Науковці схильні вважати Змія Горинича
узагальненим образом половців.
23.
Як нам уже відомо, книжна культура Київськоїдержави формувалася за візантійськими та
болгарськими зразками. Розквіт власної літератури
припадає на період другої половини XI – першої
половини XIIIст.
24.
Книжки писалиПочаткові букви виділяли,
часто прикрашали різними орнаментами: звіриним,
геометричним, рослинним. Кожну сторінку прикрашали
різними малюнками (мініатюрами).
25.
До нашого часу збереглася лише невелика частинатворчого доробку тієї доби:
Остромирове Євангеліє,
Ізборники 1073 і 1076 рр.,
Мстиславове Євангеліє,
«Повість минулих літ»,
«Повчання дітям» Володимира Мономаха,
«Слово о полку Ігоревім»,
«Києво-Печерський патерик»
26.
Найдавнішою книгою Київської держави, щозбереглася, є Остромирове Євангеліє, написане в
1056-1057 рр. у Києві дияконом Григорієм на
замовлення новгородського посадника Остромира.
Ця пам’ятка має виключно мистецьке значення
завдяки своєму багатому оформленню
Сторінки Остромирове Єванеліє
27.
Відомим є Мстиславове Євангеліє, написане удва стовбці гарним уставом на 213 аркушах.
28.
Своєрідною енциклопедією різних знань цієї добибули «Ізборники».
– рукописний збірник
уривків, вибраних із різних книг.
статей
та
29.
Яскравим свідчення високої майстерності письма таілюстрування слугує Ізборник Святослава (1073) У ньому
вперше вміщено груповий портрет реальних людей
Святослава Ярославича та його сім’ї.
Сторінки з «Ізборника
Святослава» 1073 року
30.
«Ізборники» – були збірниками різних за тематикоютворів переважно візантійських вчених, які розтлумачують
деякі складні для розуміння біблійні сюжети, а також
повчають і дають настанови.
Почали з’являтися твори житійного характеру, у яких
описувалося життя мучеників і подвижників.
31.
Оповідання про окремі епізоди з життя святихоб’єднувалися в збірки –
Найвідомішим із них є «Києво-Печерський
патерик».
32.
Найоригінальнішою формою давньоруської літературибули
– історичні твори, у яких розповіді про події та
факти подаються за роками.
Традиції літописання склалися у Києві, але згодом
поширилися на всі регіони Русі.
Літописи Київської держави становлять одне з
найпомітніших історико-літературних явищ Середньовіччя. На
відміну від європейських хронік, вони створювалися рідною
мовою, що робило їх популярними. Їх читали і переписували
впродовж кількох століть, завдяки чому вони збереглися до
нашого часу. Авторами літописів були ченці, священники,
ігумени придворних монастирів, наближені князя і самі князі.
33.
Практично всі літописи у своїй основімають спільний київський літописний звід,
відомий під назвою «Повість минулих літ»
автором якого був ченець КиєвоПечерського монастиря Нестор (кінець XI початок XII ст.)
Імовірна дата завершення написання
«Повісті минулих літ» - 1113 рік. Близько
середини XIIст. спостерігається розгалуження
літопису на ряд хронік, головним змістом яких
стали місцеві події.
34.
Своє головне завдання Нестор Літописець:Визначив у назві розповісти наступним покоління «звідки
пішла Земля Руська, хто почав у Києві першим князювати
і як виникла держава Русь»
«Повість минулих літ» має велику художню цінність як
літературний твір, написаний досконалим стилем і
сповнений патріотизму.
35.
Продовженням «Повісті минулих літ» є Київськийлітописний звід кінця XIIст. Укладений ігуменом
Мойсеєм у Видубицькому монастирі, він становить
сукупність літописів написаних різними авторами і
для різних князів. У Київському зводі є
відображення літописних традицій Чернігова,
Володимира-Волинського і Галича.
Видубицький монастир сучасне фото
36.
Уперше назва «Україна» згадується в Київськомулітописі
під
1187
роком.
Описуючи
загибель
переяславського князя Володимира Глібовича, літописець
зазначав: «І плакали за ним всі переяславці. За ним вся
Україна стогнала».
Літописи є унікальними і безцінними
вивчення історії Русі-України IX-XII ст.
джерелами
37.
Перлиною давньоруської художньої літератури єлітературна пам’ятка невідомого автора
«Слово о полку Ігоревім»
Написана
наприкінці XII ст.
Розповідається про похід новгород-сіверського
князя Ігоря Святославовича на половців.
38.
Проте «Слово о полку Ігоревім» є водночас і важливимісторичним джерелом: з нього можна дізнатися, яким
шляхом просувалося руське військо, де відбувалася битва,
як вона проходила та які наслідки для населення руських
земель мала поразка новгород-сіверського князя Ігоря.
Головна думка твору – єдність князів у боротьбі із
зовнішньою небезпекою держави, єдність руських земель.
Ескіз ілюстрації до «Слова о
полку Ігоревім»
39.
виникнення писемності створилопередумови для перетворення усної народної
творчості на писемну літературу. Літературна
спадщина Київської держави була винятково
багатою. Але до нашого часу збереглася лише
невелика частина творчого доробку тієї доби:
Остромирове Євангеліє, Ізборники 1073 і 1076 рр.,
Мстиславове Євангеліє, «Повість минулих літ»,
«Повчання дітям» Володимира Мономаха, «Слово о
полку Ігоревім», «Києво-Печерський патерик».
40.
41.
За часів Ярославичів і Володимира Мономаха у Київськійдержаві продовжує розвиватися архітектура. Як і раніше,
архітектурний вигляд міст і сіл визначався насамперед
дерев`яними будівлями, які були багато декоровані. Із
дерева будували укріплення міст і зводили храми. Проте
головні храми будували із цегли та каменю.
Спасо- Преображенський собор в
Чернігові (1036)
Михайлівський Золотоверхий
собор (1108)
42.
Здругої половини ХІ ст. спостерігається справжнєпіднесеня монументального будівництва.
У другій половині ХІ – першій половині
ХІІ ст. у Києві були споруджені собори
Дмитрівського, Михайлівського
Золотоверхого, Видубицького,
Печерського та Кловського
монастирів
Видубицький
монастир (1070-х р. )
Реконструкція
Кловського собору
43.
шестистовпна будівля зодним куполом
Успенський собор Києво-Печерської лаври 1078 року
44.
Головну церквунайавторитетнішого
монастиря Київської
держави заклав
навесні 1078 р.
Феодосій Печерський,
на той час ігумен
Печерського
монастиря. Він правив
за зразок для храмів у
багатьох містах
Київської держави.
45.
Успенський собор Києво-Печерської лаври 1078 року(сучасні фото)
46.
Сучасний виглядРеконструкція храму
47.
Починаючи з 30 років ХІІ ст. архітектура Русі набуваєнових рис. Це було пов`язане з посиленням політичної
ролі удільних князівств та розбудовою їхніх столиць.
Значно
збільшується
кількість
споруд,
але
зменшуються їхні розміри. Спрощуються також
архітектурні форми. Шестистовпні будівлі поволі
витісняються чотиристовпними.
48.
У цей час зводились величні монастирі –49.
50.
51.
Формується київська,чернігівська та переяславськаархітектурні школи, але їх поєднує єдиний стильовий
напрямок.
Характерними пам`ятками цього періоду є:
церква Богородиці Пирогощі (1132 р.) Чернігів (сучасний вигляд)
52.
Собор Бориса й Гліба в Чернігові (сучаснийвигляд)
53.
У цей самий час формується і власна галицькаархітектурна школа, яка багато запозичує із
західноєвропейської архітектури (романського стилю):
колони, заглибини в стінах, вітражі тощо.
54.
Наприкіці XII- початку XIII ст. зовнішні формимонументальних споруд знову ускладнюються, поширеними
стають більш високі конструкції. Зразком таких храмів є
П’ятницька церква в Чернігові, споруджена наприкінці
XIIст. Від кінця XIIст. найпоширенішими стають храми з
одним куполом (однобанні), пірамідальної побудови.
П’ятницька церква в
Чернігові (сучасний вигляд)
55.
З архітектурою церков тісно пов’язаниймонументальний живопис, представлений
мозаїками і фресками.
Мозаїками були прикрашені храми
Михайлівського Золотоверхого монастиря й
Успенський собор Печерського монастиря. Мозаїка
цих храмів за композиційною схемою нагадувала
Софійський собор, але зруйнування цих храмів у
ХХ ст. знищило ці витвори давнього мистецтва.
56.
Мозайки прикрашали храмиМихайлівського
Золотоверхого монастиря
Успенський собор
Печерського монастиря
57.
Проте дещо вдалося врятувати. Із Михайлівськогохраму збереглися композиція
58.
Зображення ДмитріяСолунського
У порівнянні із Софійським
собором мозаїки Золотоверхого
насичені більш яскравими
кольорами, мають чіткіші лінії,
більшу динаміку, а його
персонажі наділені
індивідуальними рисами.
59.
Із початку ХІІ ст. храми починаютьприкрашатися переважно фресками, мозаїки вже
не використовуються. Проте за своїм стилем
виконання фрески нагадують мозаїки. Вони, як
правило, прикрашали всі стіни храмів. У
фресковому живописі теж прослідковуються
зміни: зображення робляться тонкими лініями,
постаті стають динамічнішими, фарби
яскравішими. Найбільш цікавими є фрески
Кирилівської церкви, церкви Спаса на Берестові.
60.
«Янгол, який звиває небо».Фреска ХІІ ст.
Святий Кирило учить царя.
Житіє святих Кирила та
Афанасія Александрійських.
Фреска ХІІ ст. Південна апсида
61.
Видатним живописцем Київської держави бувАліпій (Алімпій, Олімпій) Печерський (бл. 1050—
1114). Живопису він навчався у візантійських
майстрів, які розписували храми Києва. Аліпій брав
участь у розписі Успенського собору КиєвоПечерської лаври. Згодом він став ченцем і
прославився написанням ікон, деякі з яких
уважаються чудодійними. За переказами, саме він
виконував мозаїчні роботи для Михайлівського
Золотоверхого собору в Києві. Його ж твором
вважають і велику ікону «Богоматір Велика Панагія.
Оранта» поч. XII ст. з Ярославського СпасоПреображенського монастиря.
62.
Ікона «Богоматір ВеликаПанагія. Оранта»
поч. ХІІст.
63.
У культурі тієї доби не останню роль відігрававіконопис. Ікони писалися надерев’яних дошках і
знаходилися в усіх церквах, проте переважна
більшість їх втрачена. Багато ікон привозили з
Візантії, де існувала найкраща на той час школа
іконопису.
Однією з найпопулярніших на Русі була ікона
Володимирської Богоматері ІІ пол. ХІ - поч. XII ст.,
яку привезли з Константинополя у Київ.
64.
Ікона ВолодимирськоїБогоматері ІІ пол. ХІ поч. XII ст.
65.
Стиль виконання київських ікон нагадуємозаїку та фрески. Усі вони мають великий розмір,
що поєднує їх із монументальним мистецтвом
(фресками, мозаїками).
66.
Особливим видом мистецтва Київської державибула книжкова мініатюра. Це невід’ємна складова
мистецтва рукописної книги. Говорячи сучасною
мовою, мініатюра — це ілюстрація до книги.
Невеликі розміри цього художнього твору
зумовлюють й особливо витончену манеру його
виконання.
Найдавніші мініатюри, що дійшли до нас із
часів Русі, включені до «Остромирового
Євангелія». Тут на окремих аркушах уміщено три
мініатюри із зображенням євангелістів Іоанна,
Марка і Луки.
67.
Євангеліст Лука. Мініатюра зОстромирового Євангелія. 10561057
68.
Археологічні і літописні знахідки свідчать провисокий рівень розвитку архітектури Київської держави було
зведено величні монастирі - Києво-Печерський,
Михайлівський, Видубицький. У Чернігові зводиться
Спаський собор, за зразком Київської Софії будують
Софійські собори у Новгороді та Полоцьку. Споруджують
Михайлівську церкву у Переяславі, Спаський собор у
Чернігові, Успенський у Києві. Формуються власні
київська,чернігівська та переяславська архітектурні школи,
говорячи про мистецтво ми виділяємо особливий вид
мистецтва Київської держави, яким була книжкова
мініатюра, як невід’ємна складова мистецтва рукописної
книги. Визначним здобутком мистецтва Київської держави є
іконопис. Ікони були першими творами станкового
живопису.
69.
Домашнє завдання:Опрацювати § 13.
Конспект не потрібно