3.39M
Категория: ФизикаФизика

Табиғаттағы тәртіп пен хаос. Материяның өзін өзін уйымдастыру

1.

М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан Университеті
Физика-математика факультеті
«Табиғаттағы тәртіп пен хаос.
Материяның өзін өзін
уйымдастыру»
Орал 2024ж

2.

МАЗМҰНЫ
2
Кіріспе…………………………………………………………3
1. Тәртіп негізі ретінде хаос………………………………………………….5-4
1.1 Табиғи процестер……………………………………………………5-7
2. Хаос және тәртіп………………………………………………….8
2.1.Тәртіптен хаосқа………………………………………………………..9
2.3. Хаостың себептері……………………………………………………10
3.Хаос пен тәртіптің сипаттамасы…………………………………..11-12
4.Тәртіп пен хаос: өзін-өзі ұйымдастыру механизмі……………………..12-14
Қорытынды……………………………………………………15-16
Пайдаланылған әдебиеттер тізім..................................................................17

3.

Өзектілігі:
3
Өзектілігі: Біздің әлем, онда байқалатын барлық нәрсе үздіксіз өзгерістерге ұшырайды біз оның үздіксіз эволюциясын байқаймыз. Мұндай өзгерістердің барлығы ішкі әрекеттесу
күштерінің әсерінен болады, кез келген жағдайда біз оған сыртқы күштерді
байқамаймыз. Бор принципі бойынша біз бақыланатын немесе жасалуы мүмкін
нәрсені ғана бар деп санауға құқылымыз. Сондықтан мұндай күштер жоқ. Осылайша,
айналамызда болып жатқан барлық құбылыстарды өзін-өзі ұйымдастыру процесі, яғни
жүйеге жатпайтын сыртқы факторлардың араласуын қажет етпейтін ішкі
тітіркендіргіштермен қозғалатын процесс деп қарастыра аламыз. Мұндай процестерге
Ақылдың қалыптасуы мен әрекеті де жатады, өйткені ол жүйеде эволюциясының
нәтижесінде дүниеге келген.Табиғат – тепе-теңдіксіз күйлермен сипатталатын күрделі
жүйе. Адам табиғат пен қоғамның бірлескен эволюциясын қамтамасыз ету үшін жанжақты ұмтылуы керек.Сонымен, жүйе эволюциясының бүкіл процесі өзін-өзі ұйымдастыру
процесі болып табылады. Әлем үнемі өзгеріп отырады. Біз өзін-өзі ұйымдастыру процесі
тепе-теңдік жағдайына жетуге бағытталған деп айта алмаймыз (бұл арқылы біз абсолютті
хаосты айтамыз), бізде бұл үшін эксперименттік негіздер жоқ, керісінше растайтын
деректер әлдеқайда көп - әлем үздіксіз дамып келеді және бұл өзгерісте тепе-теңдікке
ұмтылудан ерекшеленетін белгілі бір бағыт көрінеді.Өзін-өзі ұйымдастыру процесінде
ескі құрылымдардың үздіксіз бұзылуы және жаңа құрылымдардың, жаңа қасиеттерге ие
материяны ұйымдастырудың жаңа формаларының пайда болуы жүреді.

4.

Мақсаты:
Физика мұғалімдерінің
кәсіби қызметін жүзеге
асыруға туралы білімдерді
кеңейту және тереңдету
4

5.

МІНДЕТТЕРІ
1)Қойылған мәселелер бойынша ғылыми
материалдарды зерделеу және жинақтау, оның
теориялық даму деңгейі,қалыптасуын қарастыру
2) Табиғаттағы тәртіп пен хаос бейнесі қалыптасуына
үлес қосқан ғалымдар мен олардың
сипаттамалары(заңдары) туралы түсінік
қалыптастыру
3) Табиғаттағы тәртіп пен хаос көрінісінің мектеп
физикасындағы орнын қарастыру
5

6.

Зерттеу объектісі: .
Хаостың қазіргі ғылыми бейнесі.
6

7.

Тәртіп негізі ретінде хаос:
7
Ежелгі грек философиясында ақырында қалыптасқан хаос ұғымы ғарыш бірлігінің, барлық
нәрсенің басы мен соңының, барлық тірі заттардың мәңгілік өлімінің және сонымен бірге
барлық дамудың принципі мен қайнар көзі болып табылатын трагедиялық бейнесі болып
табылады. тәртіпсіз, құдіретті және беті жоқ.
Бөлшектер жиынтығының кинетикалық энергиясын қарастырайық. Егер кенеттен барлық
бөлшектер бір бағытта бірдей жылдамдықпен қозғалатын болса, онда теннис добы сияқты
бүкіл жүйе ұшу күйінде болады. Жүйе бұл жағдайда бір массивті бөлшекке ұқсас әрекет
етеді және оған әдеттегі динамика заңдары қолданылады; мұндай қозғалыс массалар
центрінің қозғалысы деп аталады.
Дегенмен, қозғалыстың басқа түрі бар. Жүйенің бөлшектері ретті түрде емес, ретсіз
қозғалады деп елестетуге болады: жүйенің толық энергиясы бірінші жағдайдағыдай болуы
мүмкін, бірақ қазір нәтиже қозғалысы жоқ, өйткені қозғалыстардың бағыттары мен
жылдамдықтары. атомдардың қозғалысы кездейсоқ болады. Егер біз кез келген жеке
бөлшекті қадағалай алатын болсақ, оның оңға қарай аз ғана қашықтықты жүріп өткенін,
содан кейін көрші бөлшекпен соқтығысқанда, сәл солға жылжып, қайтадан соқтығысатынын
және т.б. Бұл қозғалыс түрінің негізгі ерекшелігі әртүрлі бөлшектердің қозғалысы арасындағы
корреляцияның болмауы; басқаша айтқанда, олардың қимылдары үйлесімсіз (тәртіпсіз).

8.

Хаос және тәртіп.
Хаос пен тәртіп ашық жүйелер физикасында маңызды рөл атқаратын ұғымдар. Концепция –
хаос – антикалық дәуір философтарының, атап айтқанда, Платон мектебінің өкілдерінің
дүниетанымында маңызды рөл атқарды.
Егжей-тегжейге тоқталмай, олар тұжырымдаған екі ережені ғана атап өтеміз, олар бүгінгі
күнге дейін өз маңызын сақтайды.
Антикалық дәуір философтарының идеялары бойынша хаос - оның қасиеттерінің көріну
мүмкіндіктері жойылған кезде қалатын материяның күйі.
Екінші жағынан, ғаламның мазмұнын құрайтын барлық нәрсе хаостан туындайды, яғни.
тәртіпсіздіктен туындауы мүмкін.
Физикада хаос және хаотикалық қозғалыс ұғымдары іргелі, бірақ әлі де нақты анықталмаған.
Шынында да, Больцманның пікірінше, ең хаотикалық қозғалыс тепе-теңдік күйінде болады.
Бірақ тепе-теңдіктен алыс қозғалысты хаотикалық деп те атайды. Бұл, мысалы, сигналдарды
басуға арналған шу генераторларындағы қозғалыстар
8

9.

Тәртіптен хаосқа
Әлемнің физикалық суретінде 20 ғасырдың 70-жылдарына дейін
классикалық термодинамиканың екі заңы билік етті.
Термодинамиканың бірінші заңы (энергияның сақталу және
түрлену заңы) энергияның әмбебап тұрақтылығы мен
түрленгіштігін тіркеді. Заңда денелердің тұйық жүйесінде
энергияның жалпы мөлшерін көбейтуге де, азайтуға да
болмайды деп көрсетілген. Бұл заң мұндай энергетикалық
өзгерістердің жануардың, адамның, қоғамның және техниканың
ұйымдасу деңгейінен тәуелсіздігін бекітті. Термодинамиканың
екінші заңы энергияның ауысу бағытын, атап айтқанда жылудың
көп қызған денелерден аз қызғанға ауысуын білдіреді. Кейде бұл
заң былай тұжырымдалады: жылу суық денеден ыстық денеге
өздігінен ағып кете алмайды. Бұл тек қосымша жұмыс құны
арқылы жеңілдетілуі мүмкін.
9

10.

Хаостың себептері.
10
Пригожин терминологиясын қолданатын болсақ, барлық жүйелерде үнемі
өзгеріп тұратын ішкі жүйелер бар деп айта аламыз. Кейде бір тербеліс немесе
тербелістердің комбинациясы (оң кері байланыс нәтижесінде) соншалықты
күшті болуы мүмкін, сондықтан бұрын бар ұйым төтеп бере алмайды және құлап
кетеді. Бұл бетбұрысты кезеңде (кітап авторлары оны ерекше нүкте немесе
бифуркация нүктесі деп атайды) одан әрі дамудың қай бағытта болатынын
болжау түбегейлі мүмкін емес: жүйенің күйі хаотикалық бола ма, әлде ол бір
жүйеге ауыса ма, жоқ па? жаңа, анағұрлым сараланған және жоғары деңгейлі
тәртіп немесе ұйым, оны авторлар диссипативті құрылым деп атады. (Осындай
түрдегі физикалық немесе химиялық құрылымдар диссипативті деп аталады,
өйткені олар ауыстыратын қарапайым құрылымдарға қарағанда оларды ұстау
үшін көбірек энергия қажет.)
Диссипативті құрылым концепциясы төңірегінде өрбіген қызу пікірталастардың
негізгі тұстарының бірі Пригожиннің өзін-өзі ұйымдастыру процесінің нәтижесінде
тәртіпсіздік пен хаостан тәртіп пен ұйымның өздігінен пайда болу мүмкіндігін атап
көрсетуімен байланысты.

11.

Хаос пен тәртіптің сипаттамасы
«Хаос» және «тәртіп» ұғымдарының әдіснамалық және тарихи
тағдыры туралы айтатын болсақ, келесі парадоксты атап өтуге
болады: мифтер мен космогония дәуірінен бері белгілі дүниені
сипаттаудың ең көне жалпылаушы прототиптері, матрицалары
болып табылады және кейіннен табу. Бұл ұғымдар әр түрлі
ғылымдарда қолданылады, дегенмен олар әлі күнге дейін өзінің
терминологиялық анықтығын алған жоқ. Бұл ұғымдардың
ерекшелігі мен ауқымы оларды қолданатын ғылымдардың
ешқайсысында қатаң анықталмаған (мысалы, қазіргі физикада
хаостың оннан астам сипаттамасы қолданылады: молекулалық
хаос, термодинамикалық хаос, диффузиялық хаос,
диссипативті хаос, детерминирленген хаос). , турбуленттік
хаос және т.б.). Бұл ұғымдардың қолданылу шегі және олардың
бір когнитивтік саладан екіншісіне өту кезіндегі «сыну»
ерекшеліктері әлі де түсініксіз. Қазіргі уақытта бұл, керісінше, тіпті
ұғым емес, интуитивті идеялар, мәдени-семантикалық
контексттер, нақты ғылыми түсіндірулер және олардың
философиялық түсінігі тоғысатын және тоғысатын кейбір
концептуалды кеңістіктер.
11

12.

Тәртіп пен хаос: өзін-өзі
ұйымдастыру механизмі
Өзін-өзі ұйымдастыру заңдылықтарын зерттеу кезінде туындайтын
бірінші сұрақ - оның қалай пайда болуы. Бірнеше
мыңжылдықтардағы қоғамдық дамудың бай тәжірибесі әлеуметтік
өзін-өзі ұйымдастыру бір-бірін жоққа шығаратын екі процестің иерархизация мен иерархизацияның кезектесуі ретінде әрекет
ететінін анық көрсетеді. Иерархизация – элементар диссипативті
құрылымдардың жоғары дәрежелі диссипативті құрылымдарға
бірізділікпен бірігуі; Деиеархизация – күрделі диссипативті
құрылымдардың қарапайымға бірізді ыдырауы. Іс жүзінде бұл,
атап айтқанда, орасан зор империялардың кезеңді құрылуынан
және олардың кейінгі апатты күйреуінен көрінеді. Алайда, мұндай
көрініс тек саяси салада ғана емес, кез келген басқа әлеуметтік
институттарда да байқалады. Саяси өмір саласында бұл
процесс драмалық болып көрінеді, сондықтан ерекше назар
аударады.

13.

Өзін-өзі ұйымдастыру
Өзін-өзі ұйымдастыру – жалпы мағынада табиғи жүйелер
мен процестердің өзіндік қозғалысын, құрылымын, өзін-өзі
анықтауын білдіреді.
Материяның өзін-өзі ұйымдастыру идеясы материалдық, тілдік, әлеуметтік, экономикалық,
психикалық, биологиялық құбылыстар мен процестердің
бірлігін іздейтін қазіргі ғылымдағы үзіліссіз пәнаралық
бағыт.Синергетиканың негізгі идеясы - өзін-өзі
ұйымдастыру процесінің нәтижесінде тәртіпсіздік пен
хаостан тәртіп пен ұйымның өздігінен пайда болуының
негізгі мүмкіндігі туралы идея.
Өзін-өзі ұйымдастырудың негізгі шарттары 1) жүйенің ішкі
немесе қоршаған ортамен тепе-теңдіктен айтарлықтай
қашықтығы; 2) жүйенің ашық сипаты, яғни жүйе арқылы
энергияның, заттың, магниттік, қаржылық, ақпараттық
және басқа ағындардың дрейфі; 3) жүйе бөліктері
арасындағы өзара әрекеттесу.

14.

Қорытынды
Тәртіп тірі, дамушы процесс ретінде пайда болады – болу, бірақ болмау. Сондықтан
тәртіптің әртүрлі заңдылықтары мен сипаттамалары (атрибуттары) туралы және тәртіптің
қалыптасуының әртүрлі кезеңдеріндегі - тәртіптің пайда болу кезеңінде және осы
тәртіптің сақталуы кезеңінде айту керек.
Тәртіптің процесс ретіндегі синергетикалық интерпретациясы біздің ғасырымыздың
ортасына қарай ғылымда қалыптасқан тәртіп пен хаосты түсінуде біз анықтаған
қайшылықтарды үйлестіруге мүмкіндік береді. Біздің алдымызда тұрған тәртіптің
соншалықты әр түрлі бейнелері (модельдері) емес, керісінше тәртіпті қалыптастырудың
біртұтас процесінің әртүрлі фазаларының бірін-бірі толықтыратын сипаттамалары екені
анық болады.
Мифологиялық санада әлемдік тәртіп қалыптасу процесі – космогенез, Хаостан
Ғарыштың тууы ретінде де көрінеді. Ежелгі Бейболмыстың (бастапқы хаос) барлық
әлемдік құрылым құрылымдарының пішінсіз бастауы ретінде мүмкін болатын
формалардың барлық спектрі (құрылым-тартқыштар) болатын сызықты емес ортаны
қазіргі заманғы түсінудің метафоралық аналогы ретінде қарастыруға болады.
эволюция) әлеуетті түрде көрінбейтін түрде қамтылған.
Тәртіпті қалыптастырудың синергетикалық моделі қазіргі әлемдік сипаттамадағы
интегративті және әмбебап үлгі ретінде көптеген әлеуметтік процестер мен
құбылыстарға жаңаша түсінік беруге, атап айтқанда, әлеуметтік тәртіптің табиғаты
туралы ғасырлар бойы қалыптасқан дилемманы шешуге мүмкіндік береді.

15.

Пайдаланылған әдебиеттер тізім
Климонтович Ю.Л. Статистическая теория открытых систем. М.: Янус,
1995
Основы философии В.А. Канке, М.-2000г.
Основы философии В.Г. Горбачев, М.-1998
Основы философии П.С. Гуревич, М.-2000 г.
Пригожин И., Стенгерс И. Время, хаос, квант – М.: Прогресс, 1994
Теоретическая физика. Ландау Л. Д., Лифшиц Е. М. Т.5,
Статистическая физика. Часть 1 – М.: Наука, 1988
Теоретическая физика. Т.3, Квантовая механика. Нерелятивистская
теория Ландау Л. Д., Лифшиц Е. М. , М.: Наука, 1990
Философия А.Г.Спиркин, М.-2001г.
Философия под ред Т.Г. Кириленко, М.-2002г.
Философия под ред. В.Г. Кузнецова, М.-1999г.
15
English     Русский Правила