Похожие презентации:
Політичні погляди Арістотеля
1.
Поліс – це перш за все люди, а вже потімматеріальні блага та інституції.
Арістотель
Політичні погляди Арістотеля
Підготував:
2.
Держава, за Аристотелем, є продуктомприродного розвитку. Людина за своєю
природою істота політична, й лише в
державі завершується ця ґенеза
політичної природи людини.
Основною ідеєю трактату «Політика» є
ідея всезагального блага, в контексті
якого філософ і подає соціальнополітичне вчення: ідеальна держава
відповідає уявленням Аристотеля про
справедливість і, на його думку,
допомагає громадянам досягти блага.
Аристотель вважав полісом певним
чином організовану спільноту людей,
тобто
3.
Найкращою формою правління дляАристотеля виступала «політія»,
держава, що складалася б із
«середніх» людей. Їхній побут
складався б із поміркованості, у
майні – середній достаток, у владі –
«середній клас». Аристотель пише:
«середній прошарок становить
значну кількість і користується
більшим впливом порівняно з обома
крайніми верствами населення».
Подібна соціальна диференціація
була необхідна для того, щоб не
було зазіхання на майно багатших із
боку бідних та заздрості в суспільстві
до заможних.
4.
Філософ позиціонує політію, якнайсправедливішу форму правління, тому
що здійснюється політична засада
рівноправ’я. Тобто, урядовців у політії
обирають на короткий термін, аби всі
встигли обійняли державні посади. За
таких умов знижується вірогідність та
можливість зловживання посадовими
перевагами.
Ціллю держави, за Аристотелем, «є
виховання культурних людей, у котрих
розум аристократа поєднується з любов’ю
до наук та мистецтва».
Аристотель починає свою «Політику» з
наголошення на винятково важливу роль
держави. Держава є найвищою спільністю, вона
і в будь-якій дії спрямована на найблагородніше
благо.
5.
Державний устрійЦікавим є погляд Аристотеля на
необхідні розміри держави. Держава
має бути достатньо великою, аби
мати змогу себе захистити та
задовольняти власні потреби
(1326b), але вона не має бути надто
велика для конституційного
правління. Філософ пише, що
великим містом ніколи не вдається
керувати вдало. Але тут можна
зауважити, що навіть на момент
написання трактату «Політика» містополіс вже застаріло. Час, про який іде
мова, є часом загарбань Македонією
полісів Греції, тоді поліси було
неспроможними щось подіяти із
власним загарбанням.
6.
В політії – найкращій формі правління, заАристотелем – править більшість в
інтересах загального блага. Всі інші
форми, за описом Аристотеля, мають
відхилення від цієї «ідеальної» форми
правління.
Ознаками політії є: правління більшості,
обрання шляхом голосування, торгівці та
ремісники позбавлені політичних прав
(чому, до речі, Аристотель в «Політиці»
присвячує багато часу – адже, торгівля не
є природнім шляхом збагачення),
майновий ценз на правлячі посади,
переважання у суспільстві середнього
класу.
Правильними формами правління є ті, в яких
правитель піклується про добробут людей,
неправильними – де правителі піклуються лише
про власні блага.
Арістотель
7.
Саме на «золотій середині» щодосереднього класу Аристотель каже: «Не
чесноти здобуваються та
охороняються зовнішніми благами, але,
навпаки, зовнішні блага здобуваються
та охороняються чеснотами;… щастя у
житті, буде воно для людей
висловлюватися у задоволеннях чи
чеснотах, або в тому та іншому,
супроводжуючи тим людям, котрі
щедро прикрашені добрими чеснотами
та розумом і які проявляють
помірність у придбаванні зовнішніх благ
у значно більшому ступені, ніж тим, які
придбали значно більше благ, ніж це
потрібно, але бідні на блага внутрішні»
(1323a-b). Тим не менш, при здійсненні
розподілу посад, народ, котрий
керується законом, може наділити
правами і багатіїв, якщо вони на те
заслуговують.
Люди завжди намагаються в першу
чергу вдосконалити те, що належить
їм особисто.
Арістотель
8.
Проблема рабстваУ своєму трактаті філософ приділяє
багато уваги проблемі рабства у
полісі. Це питання філософ
розглядав із точки зору того, що
рабство є дечим, що створила
природа. Тобто, є люди, що від
народження здатні лише слідувати
чужій волі та здійснювати чужі
замисли – такі люди і є рабами. В
той самий час є господарі рабів, що
здатні вільно думати та керувати
своїм «живим матеріалом» для
здійснення своїх задумів.
Тобто, рабами мають правити вищі за них і
фізично і духовно істоти. Рабам, за
Аристотелем, природно краще, коли ними
керують досконаліші за нього.
9.
Громадянство в державіУ «Політиці» філософ робить чітку
диференціацію між вільними громадянами
полісу та безправними рабами. Ті, хто були
громадянами полісу, мали право брати участь
у суспільному житті, мали права та привілеї,
тоді як раби та осілі чужоземці та були
позбавлені права брати участь у політичному
житті полісу.
Громадянами полісу ставали, як правило,
через своє народження, також ті, хто брав
активну участь у громадському житті полісу.
Водночас не можна стверджувати, що
громадянином полісу обов’язково вважали
уродженця тієї території, адже первинними
ознаками громадянина мали бути етичні
принципи – «свобода, статки й
чеснотливість». Їх наявність визначає
притаманність людині знань, розуму, свободи
та силі волі.
Свідомий вибір людини залежить від
розумових здібностей та набутого раніше
досвіду, що втілюється щоденно,
предметом вибору є не мета, а шлях
досягнення певної детермінованої цілі.
Арістотель
10.
Аристотель визначавгромадянина, як індивіда, що
бере участь в суді та управлінні,
тобто в політичному житті
(«громадянином у загальному
розумінні є той, хто бере участь в
управлінні й чинить послух»). Для
Аристотеля, землероби та торгівці
не значимі, важливими є воїни та
члени правлячого стану.
Політичне правління – це управління закону, а не
людей. Правителі, навіть найкращі, піддаються
почуттям і афектам, закон же врівноважений
розумом
Арістотель
11.
До важливості сім’їПервинною ланкою у державі є родина.
Кілька родин складають поселення. А
кілька поселень за умови здатності до
повного самозабезпечення утворюють
державу.
Аристотель багато уваги приділяє
розгляду інституту сім’ї в контексті
держави. Політія має приділяти багато
уваги вихованню дітей та молоді
(«невихованість бодай одного
громадянина зачіпає і весь державний
устрій»). Формування громадянина
напряму пов’язане із відповідальністю за
добробут власної родини.
12.
Підсумовуючи, вартозазначити, що політія
Аристотеля не була явищем
геть самобутнім для античного
світу, певні теоретичні
напрацювання та практики все
ж існували й на той час у
грецьких містах. Фактори, що
спричиняють повторну
актуалізацію, на нашу думку,
закладені у моральній стороні
філософії Аристотеля.
Ті фактори, в яких людина вбачає свою природню
сутність – інститут сім’ї, як первинна соціальна
ланка, об’єктивне висвітлення людських вад
характеру (на кшталт, заздрість до чужого
багатства), та боротьба із ними шляхом
попередження, визнання чеснот первинними
факторами отримання «громадянства» тощо –
продовжують зачіпати людину за живе та вічно
актуальне.