Загальнодуховні й національні проблеми, які, на думку Франка, є життєво важливими для українців
Чому саме Мойсей
Звернімося до біблійної легенди
КОМПОЗИЦІЯ ТВОРУ:
Чому пролог – самостійний розділ ?
Мойсей – духовний провідник, який присвятив своє життя рідному народу
Мойсей - постать мужня, багата на внутрішню силу й духовну велич.
Мойсей – мудрий борець за свободу. Добре знаючи менталітет свого народу, його рабську психологію, поет передбачав, які
Сумніви Мойсея – це природні сумніви будь-якої людини, що перебуває в оточенні зневірених, обурених довгим чеканням людей.
Віра пророка в кращу долю його співвітчизників перемагає.
Мойсей – патріот, адже понад усе він любить свою країну, заради якої готовий на будь-які випробування.
Біблійний Мойсей
Риси неоромантизму в поемі:
Використані джерела:
2.36M
Категория: ЛитератураЛитература

Іван Франко "Мойсей"

1.

2.

Великого Каменяра завжди хвилювало питання
про минуле, теперішнє та майбутнє України, а
також – хто повинен стояти на чолі українського
народу, бути його духовним провідником.

3. Загальнодуховні й національні проблеми, які, на думку Франка, є життєво важливими для українців

• Народ може стати нацією тільки з вірою в
Бога, у своє щасливе майбутнє.
• Духовні провідники не повинні впадати у
зневіру, адже зерна добра і правди, посіяні
ними в людських душах, рано чи пізно
проростуть.
• Треба бути готовими на тяжкі випробування
заради свободи.
• Псевдовожді смертельно небезпечні для
народу, бо єдина їх мета – влада.

4. Чому саме Мойсей

• У 1904 році,
перебуваючи в
Італії, Іван Франко
побачив
скульптуру
біблійного пророка
Мойсея роботи
Мікеланжело.
• Поет зрозумів, що
український лідер
повинен бути
схожим на
біблійного
пророка, який
присвятив своє
життя рідному
народу.

5. Звернімося до біблійної легенди

Сорок довгих літ блукав пустелею Мойсей-поводир, хоча цей
шлях можна було пройти за сорок днів,
але не проста доля була вказана пророку.

6.

Основа сюжету поеми “Мойсей” –
біблійна історія
про стародавнього пророка
Поема написана за біблійним
сюжетом, однак за кожним
рядком твору проступає
вболівання автора за долю
українського народу.
“Біблійний сюжет поеми – це ії зовнішність, так би мовити, одяг.
Насправді йдеться про Україну. Ключ до такого розуміння в пролозі…”
Б. Степанишин

7.

Опрацювавши всі джерела, Франко створює
свій образ Мойсея, трансформуючи біблійний
сюжет на рідний український ґрунт.
“Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як
пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій
формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на
біблійнім оповіданні”.
Іван Франко

8.

• Жанр поеми: філософська поема-притча.
• Основоположна проблема твору:
формування нації.
• Тематика:
показ сповненого неймовірних
труднощів сорокарічного блукання
єврейського пророка Мойсея разом із
своїм народом у пошуках обітованої
землі;
з’ясування взаємин вождя і народу.
• Ідея: “Вірю в силу духа і в день
воскресний твойого повстання”.
Іван Франко

9. КОМПОЗИЦІЯ ТВОРУ:

Твір складається
з двох розділів:
І розділ. Пролог
(лірична частина)
ІІ розділ. 20 пісень
(епічна частина)
Композиційна
особливість твору –
поєднання різних
віршових розмірів:
• пролог написаний
ямбом;
• усі 20 пісень –
анапестом.

10.

І розділ.
Пролог.
Звучить як заповіт українському народові.
ІІ розділ:
І частина
(1-11 пісні)
Наростання і загострення конфлікту між народом і
пророком.
ІІ частина
(12-18 пісні)
Мойсей, опинившись у вигнанні, намагається
з'ясувати, чи правильно він діяв. Виникають
сумніви, і віра його хитається.
ІІІ частина
(19 пісня)
Зустріч Мойсея з Єговою, який карає пророка за
сумніви і слабкість.
ІV частина
(20 пісня)
Смерть Мойсея - поштовх, що розбудив народ, який
починає діяти.

11. Чому пролог – самостійний розділ ?

Чому пролог – самостійний розділ
Коли Іван Франко здав у
редакцію свою поему і її
вже надрукували,
виявилося, що перші дві
сторінки – пусті. Тоді
автора попросили написати
«щось» на дві сторінки.
Так і з'явився пролог.
Пролог до поеми – це
стислий художній літопис
життя українського
народу, духовнофілософське осмислення
його історії.
?

12.

13. Мойсей – духовний провідник, який присвятив своє життя рідному народу

Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав
У незламнім завзяттю, Підеш ти у мандрівку століть
З мого духа печаттю

14.

Тяжке завдання у Мойсея
Він повинен
- розбудити в пригнобленого
народу потяг до свободи;
- переконати: сите, але
бездуховне життя – це не
шлях до щастя.
Хто здобуде всі скарби землі
І над все їх полюбить,
Той і сам стане їхнім рабом,
Скарби духу загубить

15. Мойсей - постать мужня, багата на внутрішню силу й духовну велич.

Хоч літа його гнуть у каблук
Із турботами в парі,
Та в очах його все ще горить,
Мов дві блискавки в хмарі

16.

Франко
стверджує в
поемі ідею
сильної
особистості,
що всім
серцем
прагне
щасливої
долі своєму
народові.
Все, що мав у житті, він віддав
Для своєї ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї

17. Мойсей – мудрий борець за свободу. Добре знаючи менталітет свого народу, його рабську психологію, поет передбачав, які

катастрофи
чекають його на шляху визволення і створення своєї державності.
Сорок літ я трудився, навчав,
Весь заглиблений в тобі,
Щоб з рабів тих зробити народ
По твоїй уподобі

18. Сумніви Мойсея – це природні сумніви будь-якої людини, що перебуває в оточенні зневірених, обурених довгим чеканням людей.

Обгорнула мене самота,
Як те море безкрає,
І мій дух, мов вітрило, її
Подих в себе вбирає.
Сорок літ, мов коваль, я клепав
Їх серця і сумління…
І ось сумнів у душу мені
Тисне жало студене…
О всесильний, озвися, чи ти
Задоволений з мене?
І ворушиться в серці грижа:
Може, я тому винен?
Може, я заповіти твої
Не справляв, як повинен?

19. Віра пророка в кращу долю його співвітчизників перемагає.

Ні, не правда, що з гордощів я
Розпочав своє діло!
Тільки бачачи люд у ярмі,
Моє серце боліло

20. Мойсей – патріот, адже понад усе він любить свою країну, заради якої готовий на будь-які випробування.

О Ізраїлю! Якби ти знав,
Чого в серці тім повно!
Якби знав, як люблю я тебе!
Як люблю невимовно…

21.

Вогонь любові, віри, жертовної праці дається кожному із нас. Його не
можна згасити, його треба берегти і підтримувати.
Святий Господній вогонь у серці Мойсея горів аж до його останнього
подиху. Тож бережімо святе полум'я любові Божої і у своїх серцях і
прислухаймося до пророка:
Та прийде колись час і для вас
В життєвому пориві,
Появиться вам кущ огняний,
Як мені на Хориві.
Стане свято в вас, мов у храму,
В той момент незабутній,
І озветься до вас із огню
Отой голос могутній:
Здійми обув буденних турбот,
Приступи сюди сміло,
Бо я хочу послати тебе
На великеє діло”.
Не гасіте ж святого огню,
Щоб, як поклик настане,
Ви могли щиросердно сказать:
“Я готовий, о пане!”

22. Біблійний Мойсей

бере на себе тяжку місію –
привести ізраїльський народ
до волі, до землі обітованої.
Мойсей у поемі • земна людина з
вірою і сумнівами;
• сильна
особистість із
високими
ідеалами;
• борець за
свободу народу;
• охоронець
народних
традицій, без яких
не можна зберегти
духовність нації.

23. Риси неоромантизму в поемі:

• звернення до біблійної історії;
• культ героїзму, активності боротьби, сильної
вольової особистості;
• увага до внутрішнього світу героя;
• емоційний пошук істини;
• поєднання реалістичного зображення життя з
романтичним.

24. Використані джерела:

• Павличко Д. «Зів’яле листя» Івана Франка: літературознавче
дослідження. – К: Веселка, 2008.
• Гундорова Т. “Я єсть мужик, пролог, не епілог…”: літературний
портрет Івана Франка. – К.: Веселка, 2006.
• Ткачук М. Лірика Івана Франка. – К: Світ знань, 2006.
• Авраменко О., Пахаренко В. Українська література. Підручник для
10 класу. – К: Грамота, 2010.
• Солод Ю. Українська література – ХХ: погляд на межі тисячоліть. К:
Світло знань, 1999.
• Хізова Ю., Щоголева В. Усі українські письменники. – Харків: Торсінг
плюс, 2007.
• http://www.ukrlit.vn.ua/making1/hpjbg.html
• http://dhost.info/newbabilon/moisei.html
• http://www.refine.org.ua/pageid-2691-1.html
English     Русский Правила