Похожие презентации:
Наукова творчість
1. Наукова творчість
1.2.
3.
4.
5.
6.
Поняття “наукова творчість”.
Евристичні правила і методи.
Екологічний фактор в дизайні.
Творча особистість.
Розвиток творчих здібностей.
Емоції та творчість.
1
2. Науко́ва дія́льність — це інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання та використання нових знань. Основними її
формами є фундаментальні та прикладнінаукові дослідження.
Поняття “наукова творчість”.
2
3. Творчість — діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові
твори мистецтва, наукові відкриття,інженерно-технологічні, управлінські чи інші
інновації тощо). Необхідними компонентами
творчості є фантазія, уява, психічний зміст
якої міститься у створенні образу кінцевого
продукту (результату творчості).
Поняття “наукова творчість”.
3
4.
Поняття “наукова творчість”.Слайд із програми
УКУ “Психологія
для життя”
4
5. Евристика - це
Наука, що вивчає продуктивне творчемислення;
Метод навчання за допомогою
скеровуючих питань;
Теорія та практика організації вибіркового
пошуку у вирішенні складних
інтелектуальних задач;
Сукупність спеціальних правил і методів
відкриття нового.
Евристичні методи
5
6. Евристичні правила – це рекомендації з вибору можливих кроків розв'язання проблеми в умовах альтернативного пошуку,
сформульовані на основі практичних знаньекспертів.
Евристичні методи
6
7. Евристичні методи розв'язання задач – це система принципів, правил і підходів, що стимулюють творче мислення людини,
активізують генерування нових ідей і цимсприяють ефективності рішень задач, в яких
людина не може дати точний алгоритм
вирішення з допомогою технічних засобів.
Евристичні методи
7
8. Властивості евристичних правил і методів
Застосовуються для вирішення задач, дляяких відсутні алгоритми , що гарантують
правильний розв'язок;
Надають широку свободу для виявлення
творчої активності людини;
Не гарантують одержання найкращого
результату, але загалом дозволяють
одержати результат кращий, ніж без їх
використання.
Евристичні методи
8
9. Види евристичних правил:
Обмежуючі евристики виключають із розглядудеякі області пошуку рішення як безперспективні;
Скеровуючі евристики вказують, у яких
напрямках слід виконувати пошук рішення в
першу чергу;
Абсолютні евристики виключають із розгляду
лише ті області пошуку рішення, для яких є повна
гарантія відсутності в них правильного рішення;
Відносні евристики виключають із розгляду лише
ті області пошуку рішення, для яких є певна
достатньо висока імовірність відсутності в них
правильного рішення.
Евристичні методи
9
10. Порівняння трьох методів рішення задач
1. Аналітичні методи: побудова математичнихзалежностей, які дають можливість знайти
оптимальне рішення.
2. Метод проб і помилок: перебір варіантів
рішень.
3. Евристичні методи: модифікування методу
проб і помилок, скероване на скорочення
варіантів і полегшення пошуку прийнятного
рішення.
Евристичні методи
10
11. Евристичні методи
МетодАктивізація
асоціативного
мислення
Мета
застосування
Одержання
великої
кількості
гіпотез або
варіантів
рішення
Основні
інструменти
Асоціації,
аналогії,
метафори,
інверсії
Евристичні методи
Приклад
Методи
асоціацій,
аналогій,
метафор,
фокальних
об'єктів, інверсії,
“букету проблем”,
гірлянд випадків і
асоціацій, гірлянд
асоціацій
11
12. Евристичні методи
МетодАктивізація
колективного
мислення
Мета
застосування
Використання
колективного
розуму з
метою рішення
проблеми
Основні
інструменти
Правила
ефективної
організації
колективної
творчості
Евристичні методи
Приклад
Метод
мозкового
штурму, метод
Дельфі, метод
синектики,
метод 365
12
13. Евристичні методи
МетодМетод
контролю
мислення
Мета
застосування
Організувати,
проаналізувати
мислення згідно
правил логіки
Основні
інструменти
Приклад
Запис процесу Метод аналізу
мислення,
протоколу
процесу
прийняття
рішення
Евристичні методи
13
14. Евристичні методи
МетодМетоди, що
базуються на
системному
підході
Мета
застосування
Організувати
системне
мислення
Основні
інструменти
Правила
аналізу та
синтезу
систем
Евристичні методи
Приклад
Метод
морфологічного
аналізу, діаграми
причин і
результатів,
латеральне
мислення
14
15. Евристичні методи
МетодУправління
стратегією
мислення
Мета
застосування
Скерувати
думку
дослідника в
потрібне русло
Основні
інструменти
Попередньо
заготовлені
евристичні
правила та
питання
Евристичні методи
Приклад
Метод
контрольних
питань, теорія
розв'язку
винахідницьких
задач
15
16. Контрольні питання за Алексом Осборном
1. Чи можна об'єкт (ідею) використати по-іншому? Чиможливі зовсім нові способи застосування? Чи можна
модифікувати відомі способи застосування? Чи можна
застосувати ідею до чогось іншого?
2. Чи можна скористатися аналогіями? Що нагадує
об'єкт? Чи викликає аналогія нову ідею? Чи відомі подібні
проблеми та рішення, які можна використати? Що можна
копіювати? Що можна імітувати?
3. Що можна змінити? Які модифікації об'єкта можливі?
Чи можлива модифікація шляхом обертання, вигину,
скручування, повороту? Які можливі зміни призначення,
функції, кольору, руху, запаху, форми, обрисів?
Евристичні методи
16
17. Контрольні питання за Алексом Осборном
4. Що можна збільшити? Що можна приєднати, додати?Чи можливе збільшення часу служби, впливу? Чи можна
збільшити розміри, міцність, товщину, гучність, обсяг,
концентрацію, частоту, висоту, довжину, вартість,
відстань? Чи можна оптимізувати? Що можна дублювати?
Чи можлива мультиплікація елементів? Чи можливі
збільшення, гіперболізація елементів?
5. Що можна зменшити? Що можна прибрати, замінити?
Чи можна що-небудь ущільнити, стиснути, згустити,
конденсувати, вкоротити, звузити, відділити, роздробити?
Що можна зробити коротше, дрібніше, світліше, тонше? Чи
можна застосувати прийом мініатюризації?
6. Що можна замінити? Що можна замінити і чим? Інший
інградієнт, матеріал, процес, джерело енергії? Інше
розташування? Інший колір, звук, освітлення? Чи можна
використати елементи іншого стилю, інших часів?
Евристичні методи
17
18. Контрольні питання за Алексом Осборном
7. Що можна перетворити? Які компоненти можнавзаємно замінити? Що можна поміняти місцями? Чи
можна перемістити окремі частини, фрагменти? Чи можна
змінити розбивку, розмітку, планування, послідовність? Чи
можна поміняти місцями причину і наслідок?
8. Що можна зробити навпаки? Чи можна скористатися
протилежною за змістом ідеєю? Як виглядатиме об'єкт в
дзеркальному відображенні? Чи не можна поміняти
місцями протилежно розміщені елементи, змінити ролі,
функції?
9. Що можна скомбінувати? Чи можна поєднати цю ідею
з іншою? Чи може вона стати частиною чогось більшого?
Які цілі, привабливі ознаки можна комбінувати? Чи можна
створити суміш, сплав, новий асортимент? »
Евристичні методи
18
19. Кроки розв'язання винахідницьких задач:
Будь-яке завдання (задачу, проблему)сформулювати таким чином, щоб прийти до
ідеального кінцевого результату.
Знайти протиріччя.
Пошук ресурсів (матеріали, приладдя,
вимірювальні прилади).
Скласти список ідей розв'язку задачі або
вирішення проблеми без критики.
Дуже критично проаналізувати кожну ідею,
щоб досягти ідеального кінцевого результату.
Евристичні методи
19
20. Екодизайн, екологічний дизайн — напрямок в дизайні, що приділяє ключову увагу охороні навколишнього середовища протягом всього
життєвого циклу виробу (створення, використаннята утилізація виробів); це – дизайн, цінність якого
не змінюється або й зростає з часом, і який сприяє
вдосконаленню культури виробництва та
споживання.
Екологічний фактор в дизайні
20
21. Екологічні тенденції в дизайні:
Економія сировини через зниженняматеріаломісткості продукції;
Заміна дорогих матеріалів на дешеві;
Виробництво товарів із більшим терміном служби;
Конструювання об'єктів із врахуванням наступної
утилізації;
Подовження часу використання продукту;
Створення і виробництво товарів самим
споживачем;
Підхід “дизайн-рециклінг”.
Екологічний фактор в дизайні
21
22. Складові екодизайну
Врахування загального життєвого циклувиробу;
Розвиток і пропозиція послуг замість
продуктів;
Баланс концепції багато- і одноразового
використання продуктів;
Товари і послуги, що забезпечують екологічно
прийнятний спосіб життя;
Використання ресурсів, традиційних для
даної місцевості;
Екологічний фактор в дизайні
22
23. Складові екодизайну
Узгодженність терміну служби продукту зістроками його фізичного та морального
зносу;
Зниження матеріальних та енергетичних
витрат;
Рекультивація промислових зон;
Створення продуктів за безвідходними
технологіями.
Екологічний фактор в дизайні
23
24. Особливості процесу формоутворення в екодизайні:
Застосування екологічно безпечнихматеріалів, їх комбінацій;
Формоутворення на основі природних
аналогів;
Мультисенсорний дизайн.
Екологічний фактор в дизайні
24
25. Біо́ніка, біоміметика або біомімікрія — використання біологічних методів та структур для розробки інженерних рішень та
технологічнихметодів.
Використання технологічних методів різноманітних видів живої
природи для розробки штучних об'єктів є корисним через те, що живі
організми, включаючи флору і фауну, пристосувалися до
вузькоспеціалізованих екологічних ніш і під еволюційним тиском
розробили дуже ефективні методи використання своїх ресурсів.
Екологічний фактор в дизайні
25
26. Мультисенсорний дизайн використовує сталі фізіологічні та психологічні здатності людей для створення максимально природного та
органічного середовища для розвитку, праці тавідпочинку.
Екологічний фактор в дизайні
26
27. Функціональне застосування мультисенсорного дизайну:
Брендинг;Відпочинок;
Навчання;
Робота;
Терапія.
Екологічний фактор в дизайні
27
28. Ознаки творчої особистості
1. Вирішує нестандартні задачі.2. Пропонує оригінальні рішення.
3. Вміє генерувати та висловлювати нові
ідеї.
4. Продукує нові рішення технічні,
естетичні, організаційні тощо.
Творча особистість
28
29. Ознаки творчої особистості
5. Обирає корисне рішення.6. Має сміливість висловлювати,
відстоювати, захищати та реалізовувати
ідеї.
7. Активно використовує 2 види
мислення: усвідомлено-логічне та
інтуїтивно-практичне.
Творча особистість
29
30. Ознаки творчої особистості
8. Працьовитість, накопичення знань.9. Вимогливість і спонтанність.
10. Постійний пошук і вдосконалення.
11. Саморозвиток.
Творча особистість
30
31. Компоненти саморозвитку
1. Самопізнання.2. Творча самореалізація.
3. Самоуправління.
4. Самовдосконалення.
5. Творчий саморозвиток.
Творча особистість
31
32. Формула творчості:
Т= (З+Зс)[(Д+С+В)Нс*Е+logСк]√П*ФТо=Т(1-ā)
Творча особистість
32
33. За В. Франклом сенс та цінності життя:
Цінності творчостіЦінності
переживання
Цінності відношення
Слайд із
програми УКУ
“Психологія
для життя”
«Цей ряд відображає три
основних шляхи, якими
людина може знайти сенс
в житті. Перший – це те,
що вона дає світу у своїх
творіннях, другий – це те,
що вона бере від світу у
своїх стосунках та
переживаннях; і третій –
це позиція, яку вона
займає по відношенню до
своєї ситуації в тому
випадку, якщо не може
змінити свою долю»
Розвиток творчих здібностей
33
34. Цикл творчості:
Побути наодинці з собою, щоб не втратитимузу;
Дати час ідеї розвинутись;
Обдумати ідею, поділитися з кимось;
Записувати нові думки, доповнення;
Втілення задуму.
Розвиток творчих здібностей
34
35. Як зробити своє життя і роботу творчими?
Забути, що творчість – це створеннядуховних і матеріальних цінностей.
Робити, що хочеться, і не зважати на рамки.
Все робити з любовю і насолодою.
Смакувати процес, а не результат.
Знати, що будь-який вид творчості вимагає
спільної роботи розуму, серця та рук.
Розуміти себе, свій внутрішній стан, свої
емоції.
Розвиток творчих здібностей
35
36. Теорія і практика психології переконують, що усвідомлення і реалізація емоцій сприяє розвитку особистості і найповнішому
розкриттю її потенціалу і,зокрема, творчих здібностей.
Емоції та творчість
36
37. Дякую за увагу!
3738. Література
1. Мигаль В. Д. Теорія і методи наукової творчості: Навчальнийпосібник. – Х.:ВД “ІНЖЕК”, 2007. – 424 с.
2. Пушкарь Ф. И. Потрашкова Л.В. Основы научных
исследований и организация научно-исследовательской
деятельности: Учебное пособие. – Х.:ИД «ИНЖЭК», 206 с.
38