Похожие презентации:
«Сава Чалий» М. Костомаров
1. «Сава Чалий»
М. Костомаров2. Займатися драматургією М. Костомаров почав одночасно з віршуванням – взимку 1837 – 1838 pp., коли писав драму, «которой сюжет
составляла известная история МатреныКочубей. Українська література ще не мала ані жанру історичної
поеми, ані історичного роману й повісті, ані історичної драми, –
саме жанр історичної драми й намагався започаткувати
М.Костомаров
3.
• Дію в драмі віднесено до першої половини XVII ст.; пізніше М.Костомаров потерпатиме за свою хронологічну помилку:
насправді ці події відбулися на сто років пізніше. Але провина
письменника полягала лише в тому, що він повірив примітці до
історичної пісні про С. Чалого: «Ой був в Січі старий козак
прозванієм Чалий» ,яку композитор М. Лисенко записав на
Полтавщині.
4. У цій пісні народ звинуватив Саву Чалого в тому, що: Ой не схотів да пан Сава козакам служити: Він пішов же до ляшеньків слави
У цій пісні народ звинуватив Саву Чалого в тому,що:
Ой не схотів да пан Сава козакам служити:
Він пішов же до ляшеньків слави залучити.
Що не тільки да пан Сава церков да руйнує:
Із бісами став’ за право й бардзо знахарює.
5. Такі два «обвинувачення» – зраду батьківщини й віри – висунув народ Саві, причому друге увиразнює і підтверджує загальне перше:
зрада своєї віри була тяжким злочином.Цей сюжет 1838 р. використав Микола Костомаров, написавши
романтичну п’єсу «Сава Чалий».
Але M. Костомаров інтерпретує вчинок Сави дещо інакше:
відчуваючи велику образу й приниження через невдячність козаків,
яких той переможно водив на ляхів, підкошений підступництвом
рідного батька, що спершу обіцяв синові допомогу в обранні
гетьманом, а, зібравши раду, двічі заперечив проти цього, – Сава
пристає на пропозицію коронного гетьмана С. Конецпольського,
зроблену від імені польського короля, – прийняти гетьманство над
українськими козаками.
6. Сучасному читачеві незрозуміло: як може Сава Чалий погодитися на це, не тільки не відчуваючи себе зрадником «своїх», а й
тішачись, що «хоч і поляки нарікуть (гетьманом.– В. С), та зрадником не буду, уп’ять достанеться послужити
рідній Україні»? А річ у тім, що після Люблінської унії 1569
р. майже вся Правобережна Україна відійшла до
новоутвореної Речі Посполитої під владу польського
короля, котрий затверджував при владі обраного козаками
гетьмана; і козацькі гетьмани, визнаючи цю владу, не раз
брали участь у спільних походах, про що справедливо й
сміливо нагадує обурений Сава знахабнілому
Конецпольському на початку четвертої дії.
7. Надії Сави Чалого встановити братерські взаємини між народами або хоча б домогтися від Конецпольського елементарної
толерантностіщодо громадянських прав українського народу, захистити його від
наступу католицтва – церковної унії, дуже швидко зазнали краху;
Конецпольський, побачивши незламність Сави, його готовність будьякою ціною відстоювати правду, відбирає королівський привілей і свої
подарунки, але все ж пропонує Саві захист від козаків, які повинні
скарати його.
«Се я знаю, – відповідає герой драми. – Та що ж тут? Крий Боже, я не
боюсь смерті! Візьмете мене ви, мені те легко буде на душі, що за віру
свою доведеться вмерти; уб’ють мене козаки, я весело мушу умирати:
знатиму, що за короля свого предаю душу!»
8.
Феномен Сави Чалого полягає в протистоянні його характеру батьковій натурі, у зіткненні цього незалежногоіндивідуального характеру нівеляційною козацькою масою. Як у античній драмі, так і в «Саві Чалому», право
особистості на свою людську гідність, на вибір власної життєвої позиції у войовничо поляризованому світі прирікає
героя на динамічне існування між «своїми» й «чужими». Його свобода волі може реалізуватися через неминучий
конфлікт або зі «своїми», або з «чужими». Будучи не прийнятий і в чужому світі герой опиняється сам на сам із своїми
нерозв'язаними проблемами. В порівнянні з конфліктною ситуацією свого батька конфліктний простір сина набагато
ширший: конфлікт із козаками, які його не оцінили, внутрішня опозиція до батька, який незаслужено зайняв його
місце гетьмана, конфлікт з Конецьпольським на ґрунті православної віри, із Гнатом Голим на ґрунті любовного почуття
до Катерини. Однак головний — це внутрішній конфлікт Сави, який стає причиною всіх інших конфліктів і переростає в
глибоку душевну драму.
Хоч ні протагоніст, ні будь-хто з персонажів трагедії і не виступають як романтичні рупори ідей автора, ідеологічна
заданість твору безсумнівна. Адже й думку про необхідність примирення українців і поляків як рівних з рівними
Костомаров висловлював не один раз. І саме ця ідея покладена ним в основу п'єси «Переяславська ніч». На
перешкоді розв'язання конфлікту стає питання про зречення Савою православної віри, через що він переступити не
може. І в цьому знову видно своєрідну проекцію історіософської концепції автора твору.
9.
У «Саві Чалому» позначилися суттєві риси античної трагедії. До них належать єдність і закінченість дії,взаємозумовленість її елементів, визначеність часу дії внутрішньою логікою зображуваних подій, коли
відбувається перехід від «щастя до нещастя», умовність відтворюваної події (говориться не про те, що
було, а про те, що може статися в силу ймовірності чи необхідності), деформація зображуваного об'єкта в
порівнянні з реальним прототипом; герой трагедії не може бути цілковито ні доброчинним, ні злочинцем.
У своїх монологах Сава не постає однозначно як позитивний герой або злочинець; він хоче реалізуватися
як особистість, що в принципі відповідає характерові шекспірівського монологу, який є завжди
безпосередньо драматичною дією, епізодом внутрішньої драма^ ччної боротьби, в якій здійснюється
самоусвідомлення героя, осмислення його вчинку як вибору. Саме в цьому полягає принципове
новаторське значення п'єси «Сава Чалий» для української драматургії.
10.
У «Саві Чалому» позначилися суттєві риси античної трагедії. До них належать єдність ізакінченість дії, взаємозумовленість її елементів, визначеність часу дії внутрішньою
логікою зображуваних подій, коли відбувається перехід від «щастя до нещастя»,
умовність відтворюваної події (говориться не про те, що було, а про те, що може статися
в силу ймовірності чи необхідності), деформація зображуваного об'єкта в порівнянні з
реальним прототипом; герой трагедії не може бути цілковито ні доброчинним, ні
злочинцем.
У своїх монологах Сава не постає однозначно як позитивний герой або злочинець; він
хоче реалізуватися як особистість, що в принципі відповідає характерові
шекспірівського монологу, який є завжди безпосередньо драматичною дією, епізодом
внутрішньої драма^ ччної боротьби, в якій здійснюється самоусвідомлення героя,
осмислення його вчинку як вибору. Саме в цьому полягає принципове новаторське
значення п'єси «Сава Чалий» для української драматургії.