Похожие презентации:
Андрій Чайковський «За сестрою»
1.
Чотирнадцяте листопадаАндрій Чайковський
«За сестрою»
2.
Історія написання повістіПовість «За сестрою» (1907)
створена на основі
довготривалого вивчення
історичних матеріалів з часів
татарських нападів на українські
землі та їхньої ретельної
художньої обробки. В центрі —
захоплююча історія юного
Павлуся, молодшого сина з
козацького роду Судаків, який
порятував від татарського полону
свою сестру Ганнусю.
3.
Повість «За сестрою» героїко-романтична«Словничок – довідничок»
Героїко-романтична повість - це епічний твір середнього
розміру, в якому ідеальний, духовно багатий герой (чи
кілька героїв) намагається вступити у боротьбу за
справедливість, правду і прагне довести на прикладі
конкретних вчинків та справ
4.
Повість «За сестрою» героїко-романтичнаГероїчні риси твору:
боротьба козаків із татарами;
захист вітчизни;
побратимство, вірність вірі та присязі;
готовність до подолання труднощів;
гордість козацтва.
Романтичні риси твору:
герой – у виняткових, незвичайних обставинах;
переслідує благородну мету порятунку сестри,
виявляючи незвичайну кмітливість.
5.
Романтичний герой –це непересічна особистість, яка діє в
незвичайних обставинах; героєві властиві
яскраві почуття, безстрашність, гостра реакція
на спричинену кривду.
6.
Тема повісті:відтворення страшних картин поневолення татарськими
загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який
проявляє неабияку мужність, наполегливість, старанність,
кмітливість для визволення своєї сестри з татарського полону.
7.
Ідея повісті:уславлення козаків, оборонців рідної землі, Павлуся –
майбутнього захисника й відважного лицаря, їх
благородства, відповідальності, мужності; засудження
татар та українців-зрадників.
8.
Проблематика повісті:батьки і діти;
добро і зло;
улесливість, підступність;
радість і трагедія;
вірність і зрада;
пам’яті і традицій;
відповідальність і безпечність;
обов’язок і честь;
щирість і хитрість,
життя і смерть.
9.
Сюжетний ланцюжокІсторія села Спасівка – козацька родина Судаків –
напад татар на село, нерівна сутичка – ясир із спасівчан,
де були сестра Ганна і батько Степан - Павлусь втікає
на татарському коні - козаки розбивають татарський
кіш, визволяють батька, але Ганни не застають –
Павлусь тікає від козаків і самотужки вирішує шукати
Ганну – пригоди по дорозі до Криму
– зустріч із сестрою та щасливе
повернення в Україну.
10.
Доля села Спасівка,що на правому березі річки Самари,
поблизу Дніпра, ввібрала в себе гіркий
талан багатьох тогочасних українських
поселень.
«Спасівку забудували саме
на цьому місці тому, що
тут ріс цілий терновий гай,
та й до Дніпра не було
далеко, де росли великі
ліси, звідки можна було
набирати достатком
дерева.»
11.
Композиція(сюжетні елементи)
- Експозиція (місце розташування села Спасівка, історія його
забудови, про життєвий уклад спасівчан).
- Зав’язка дії (поважна козацька родина Судаків, напад татар
на село, смерть матері та діда, втеча Павлуся, зустріч з
козаками).
- Розвиток дії (перипетії) (козаки розбили татарський кіш і
визволили батька та односельчан, окрім сестри Ганни;
Павлусь вирушає в дорогу на Крим визволяти сестру; Харциз
продає хлопчика татарам-крамарям; у дорозі Павлусь вивчає
мову; від Мустафи хлопчик потрапляє до Девлет-Гірея )
- Кульмінація (Павлусь завдяки своїй кмітливості,
ризикуючи своїм життям, знаходить Ганну, а Девлет-Гірею
допомагає знайти сина).
- Розв’язка (Девлет-Гірей дає вільну брату і сестрі, та ще й
випрошує вільну полоненому Остапу Швидкому).
12.
Композиція(позасюжетні елементи)
o Портрет («Семен Непорадний… був кремезний козак
літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні
штани, які підперізували широким шовковим поясом.
На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і
замащена та на грудях широко розхристана»).
o Пейзаж («Спасівка була вже старим селом. Вказували
на це старі, зеленим мохом порослі стріхи, утоптані
вулиці, стара церковиця і чималий цвинтар з
дерев’яними, почорнілими від старості, похиленими
хрестами…»).
13.
Композиція(позасюжетні елементи)
Інтер’єр («Павлусь…вступив до світлиці. Вона була проста і мала
кілька великих вікон в одній стіні. Попід стіни йшли підвищення,
вкриті килимами…»)
o Висловлювання персонажів:
а) діалог («Мурашки, ховайте подушки, татари йдуть». – «Не викликай
чорта з пекла! » –гукнув дід Андрій.)
б) монолог («Еге ж, хлопче! Козакові соромно плакати, ось що.
Виростеш – козаком станеш, тоді й засоромишся. Ти заспокойся,
проспись. Кажу тобі, ти в мене безпечний, як у бога за пазухою. Не я
сам тут. Інші прийдуть – буде нас більше, безпечніше. Цить же!»)
в) полілог.
o
14.
Дякую за увагу!Успіхів!