Похожие презентации:
Становлення філософії права, як самостійної науки
1. Тема 3. Становлення філософії права як самостійної науки.
2. ПЛАН
1. Теорія природного права як перша самостійнафілософсько-правова система.
2. Філософсько-правові позиції Іммануїла Канта.
3. Філософія права Гегеля.
4. Марксизм і історична школа права.
5. Загальна характеристика філософії права XX
століття.
6. Розвиток вітчизняної філософсько-правової
думки.
3. Вчення про природне право розвинули такі західноєвропейські мислителі як:
• Гуго Гроцій,Френсіс Бекон,
• Джон Локк,
• Бенедікт Спіноза,
• Шарль-Луї Монтеск`є,
• Жан-Жак Руссо,
• Томас Гоббс,
• Хрістіан фон Вольф,
• Іммануїл Кант,
• Ґеорґ В.-Ф.Геґель.
4.
Три системи природного права:Онтологічна
Деонтологічна
Логічна
5. Деонтологічна система природного права
В поясненні джерела природного правапосилається до його ціннісної природи:
Необхідною ознакою права є
справедливість, що суть вимоги розуму,
веління природи розумної істоти.
Представником деонтологічної системи
природного права був:
Гуго Гроцій (1583-1645)
6.
• Природнє право – це “припис здравого разуму”. Згідноприпису, та чи інша дія визнається або морально
порочною, або морально необхідною згідно законів
справедливості.
• Волевстановлене право має своїм джерелом волю
(людську чи божественну)
• Внутрішньодержавне право характеризується як
право, яке виходить від державної влади (так зване
“позитивне право” (цивільні закони)
• Людське право у більш вузькому сенсі – це веління
батька (батьківське право), веління господаря
(господське право) та ін.
7. Онтологічна система природного права
Онтологічнурозробляли:
систему
природного
права
- Ґ. Лейбніц
- Т. Гоббс
- Б. Спіноза
Особливістю онтологічної системи природного
права є націленість на пошуки генетичної
основи природного права.
8. Бенедикт Спіноза (1632 – 1677, голандський філософ і політичний мислитель)
• Основні філософсько-правові праці:-“Богословсько-політичний
трактат”
(1670)
“Етика,
доведена
геометричним
методом” (1675)
- “Політичний трактат” (1677).
9. І.Кант (1732-1804) представник класичної німецької філософії
Основні праці з філософії права:- “Основи метафізики моральності”
- “Критика практичного розуму”
- “Ідея загальної іісторії під космополітичним
кутом зору”
- “До вічного миру”
- “Метафізичні засади вчення про право”
10.
Право відноситься до сфери практичного розуму.Право існує як позитивне, так і природне.
Сутнісною рисою позитивного
гіпотетична імперативність.
права
є
Сутнісною
рисою
природного
категорична імперативність.
права
є
11.
Імператив – це правило (веління), щооб`єктивний примус до вчинку певного виду.
Імперативи поділяються на дві групи:
містить
- гіпотетичні імперативи (це ті веління, яких варто
дотримуватися як необхідні умови, щоб досягти
поставлених цілей.
- категоричний імператив (моральний закон, який
характеризується такими властивостями як
об`єктивність,
абсолютність,
необхідність,
універсаль-ність)
12. Серед гіпотетичних імперативів розрізняють:
• - імперативи уміння (це веління, якіспонукають до необхідності опанування
різних конкретних навичок).
• - імперативи розсудливості (це веління, які
продиктовані прагматичними мотивами)
13.
• І формула
• категоричного імперативу - “формула універсалізації”:
“Чини тільки відповідно до такої максими (настанови волі), керуючись якою ти
будь-коли можеш зажадати, щоб вона стала загальним законом”
• ІІ формула
• категоричного імперативу - “формула персональності”:
“Роби так, щоб ти завжди ставився до людства і щодо себе, і в особі будь-кого
іншого так само як до мети, і ніколи не ставився б до нього тільки як до засобу”.
• ІІІ формула
• категоричного імперативу - “формула автономії”:
“Воля людини має бути не просто підкореною законові, а підкореною йому таким
чином, щоб вона розглядалася так, як така, що дає закони сама собі”
14. Ґеорґ Вільгельм Фрідріх Геґель (1770-1831)
Основна праця з філософії права Геґеля “Природнє право і наука про державу в очерках.Основи філософії права” (1820)
Поняття
право вживається в наступних
значеннях:
1) право як свобода (ідея права);
2) право як певний ступінь і форма свободи
(особливе право);
3) право як закон (позитивне право).
15.
“Наука про право є частиною філософії. Томувона повинна розвивати з поняття ідею, яка
представляє розум предмету, чи, що є те
саме, спостерігати власний іманентний
розвиток самого предмету”.
“Філософська наука про право має своїм
предметом ідею права – поняття права і його
здійснення”
16.
Стадії розвитку об`єктивного духу1. Абстрактне право
2. Мораль
3. Моральність
17. Система філософії права Гегеля
I. Абстрактне право.1. Власність.
2. Договір.
3. Правопорушення.
ІІ. Мораль.
1. Умисел і вина.
2. Намір і благо.
3. Добро і совість.
ІІІ. Моральність.
1. Сім`я.
2. Громадянське суспільство.
3. Держава.
18. 4. Марксизм і історична школа права
Економіка – ключ до розуміння анатоміїсуспільства.
Право – частина історії економіки.
Економіка – причина розвитку права.
Право “виражає інтереси панівного класу”.
Суспільство випровадить державу разом із
правом до “музею старожитностей, разом із
прялкою та бронзово сокирою”.
19. Неопозитивістські філософсько-правові концепції
“Вчення про чисте право” Ганса Кельзена.Аналітична юриспруденція.
1. Філософська школа логічного позитивізму
(Моріс Шлік (1882-1936, “Питання етики”), Рудольф
Карнап (1891 - 1970), Людвиг Вітгенштейн (1889 1951), Ханс Рейхенбах (1891 - 1953).
2. Юридичний неопозитивізм (“третя хвиля позитивізму”
Герберт Харт (1907 — 1992, “Концепція права”),
Рональд Дворкін (нар. 1931)
20. 6. Розвиток вітчизняної філософсько-правової думки.
• І. Княжа доба (“Руська правда”)• ІІ. Епоха першого українського передвідродження та відродження (XVI – XVII
ст.):
С.Оріховський
(1513-1566),
Іван
Вишенський
(бл.1550-після
1621),
Г.Смотрицький (пом.1597), Х.Філалет (?), К.Транквіліан-Ставровецький (?1646), Касіян Сакович (бл.1578-1647)
• ІІІ. Барокова філософсько-правова традиція
Інокентій Гізель (прибл.1600 — 1683), Феофан Прокопович (1677 чи 1681 - 1736),
Георгій Кониський (1717-1795)