ЛІТЕРАТУРА ДОБИ РОМАНТИЗМУ.
ПЛАН
ПЛАН
1.Давиденко Г. Й. Історія зарубіжної літератури XIX–початку XX століття: навч. посібник / Г. Й. Давиденко, О. М. Чайка. – К.:
2.Наливайко Д. С. Зарубіжна література XIX ст. Доба Романтизму / Д. С. Наливайко, К. О. Шахова. – Тернопіль: Навчальна книга –
3.Зарубіжні письменники: Енциклопедичний довідник. У 2 т. / За ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. – Тернопіль: Навчальна
6.Зарубіжна література. Романтизм – [Електронний ресурс] : навчальний посібник / Г. В. Осіпчук . – Умань, 2014. – 1 электрон.
літературний напрям кінця XVIII – початку XIX ст., протилежний класицизму, що характеризується переважанням емоційного,
Сутність Романтизму: незвичайні герої у незвичайних обставинах.
В Іспанії це слово означало ліричну й героїчну пісню – романс. Потім епічні поеми про лицарів – романи.
Автор терміну в літературі та живопису – француз Бальданепарже.
1) світоглядні; 2) естетичні; 3) історичні.
ідеї братів Августа-Вільгельма та Фрідріха Шлегелів; Фрідріха Вільгельма Йозефа фон Шеллінга; Іммануїла Канта; Йоганна Готліба
сентименталізм; угрупування «Буря й натиск»; творчість Йоганна Вольфганга фон Гете; Фрідріха Шіллера; теорія народності
події в Європі, зокрема Велика Французька революція 1789-1794 рр.
1 етап. Ранній романтизм. 2 етап. Пізній романтизм.
(кінець ХVІІІ–початок ХІХ ст.): – універсалізм; – тісний зв’язок з філософією; – тяжіння до символу й міфу; – розлад з
(після революції 1848 року): – розчарування реальністю; – песимізм; – туга; – сум; – самотність; – меланхолія.
1.Універсальна; 2.Народно-фольклорна; 3.Байронічна.
1. Гротескно-фантастична; 2.Утопічна. 3. Вальтерскотівська.
– ліричні жанри (елегія, ода, ідилія, балада, пісня, романс; філософська, медитативна, громадянсько-патріотична, пейзажна,
– романтична поема; – роман у віршах. ВПЕРШЕ відбувається поєднання родів літератури: лірики й епосу, лірики й драми: –
– історичний роман (основоположником якого став Вальтер Скотт); – історична повість; – історична драма; – романтичний
– новела; – трагедійна новела; – новела-казка; – літературна казка; – пригодницький роман. Розвивається детективний жанр,
індивідуалістична концепція (або байронівський романтичний герой) та універсальна концепція (або гофманівський романтичний
– краса; – мистецтво; – історичне минуле; – природа; – дитинство; – кохання; – творчість.
– містичне відчуття; – кохання як шлях пізнання людського життя; – ствердження самостійності й неповторності кожної людини; –
– заперечення канонів у творчості; – поет є вільним творцем, який у власних працях виражає особисте «я»; – поет знаходиться
– незвичайний герой у незвичайних обставинах (розчарований, самотній, спустошений життям, пасивний – з одного боку та бунтар й
1. Інтерес до народного мистецтва (казок, пісень, легенд, переказів). 2. Утвердження духовної самобутності і неповторності
5. Протест проти світу наживи, егоїзм і лицемірства; гуманізм, співчуття долі «маленької людини». 6. Типовий романтичний герой
7. Головна риса романтизму – незвичайні герої у незвичайних обставинах. 8.Культ індивідуалізму. 9. Мистецтво виступає засобом
1.Історизм. 2.Народність. 3.Взаємопроникнення жанрів і видів мистецтв. 4. Синтез мистецтва, філософії, релігії. 5. Сміливе
6.Створення жанрів історичного роману, фантастичної повісті, ліро-епічної поеми, ліричної поезії. 7.Відкриття у царині
Німеччина (брати Август-Вільгельм та Фрідріх Шлегелі, Людвіг Тік, Фрідріх фон Гарденберг Новаліс, Вільгельм Гайнріх Вакенродер,
Німеччина (Людвиг Ахім фон Арнім, Клеменс Брентано, Барон Йозеф Карл Бенедикт фон Ейхендорф, Ернст Теодор Вільгельм Гофман,
Франція (Франсуа-Рене де Шатобріан, Жермена де Сталь, Бенжамен Констан, Альфред де Віньї, Альфред де Мюссе, Віктор Ґюго, Жорж
Англія (Вільям Вордсворт, Семюел Тейлор Колрідж, Роберт Сауті, Джордж Гордон Ноел Байрон, Персі Біші Шеллі, Джон Кітс, Томас
Польща (Адам Міцкевич, Юліуш Словацький, Зиґмунт Красинський); Угорщина (Шандор Петефі); Данія (Ганс Крістіан Андерсен); Італія
Іспанія (Хосе де Еспронседа, Мариано Хосе де Ларра); Австрія (Франц Ґрільпарцер, Ніколаус Ленау);
США (Вашингтон Ірвінг, Джеймс Фенімор Купер, Натаніель Готорн, Едгар Аллан По, Генрі Лонгфелло, Герман Мелвілл);
Україна (Левко Боровиковський, Амвросій Метлинський, Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький, Леся Українка, ранній
284.62K
Категория: ЛитератураЛитература

Література доби романтизму. Загальна характеристика

1. ЛІТЕРАТУРА ДОБИ РОМАНТИЗМУ.

ЗАГАЛЬНА
ХАРАКТЕРИСТИКА

2. ПЛАН

1.Романтизм як літературний напрям,
його світоглядні та художні засади.
2.Соціально-історичні передумови
виникнення Романтизму.
3.Основні етапи розвитку Романтизму.
4.Течії у літературі Романтизму.
5.Жанрова система романтичної
літератури.

3. ПЛАН

6.Романтичний ідеал і два типи
романтичної особистості.
7.Особливості літератури романтизму:
ідеали романтиків, естетичні принципи
Романтизму.
8.Художні здобутки романтиків.
9.Найвидатніші представники
літератури Романтизму.

4. 1.Давиденко Г. Й. Історія зарубіжної літератури XIX–початку XX століття: навч. посібник / Г. Й. Давиденко, О. М. Чайка. – К.:

ЛІТЕРАТУРА
1.Давиденко Г. Й. Історія зарубіжної
літератури XIX–початку XX століття:
навч. посібник / Г. Й. Давиденко,
О. М. Чайка. – К.: Центр учбової
літератури, 2007. – 400 с.

5. 2.Наливайко Д. С. Зарубіжна література XIX ст. Доба Романтизму / Д. С. Наливайко, К. О. Шахова. – Тернопіль: Навчальна книга –

ЛІТЕРАТУРА
2.Наливайко Д. С. Зарубіжна
література XIX ст. Доба
Романтизму / Д. С. Наливайко,
К. О. Шахова. – Тернопіль:
Навчальна книга – Богдан, 2001. –
416 с.

6. 3.Зарубіжні письменники: Енциклопедичний довідник. У 2 т. / За ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. – Тернопіль: Навчальна

ЛІТЕРАТУРА
3.Зарубіжні письменники: Енциклопедичний
довідник. У 2 т. / За ред. Н. Михальської та
Б. Щавурського. – Тернопіль: Навчальна книга –
Богдан, 2005.
4.Історія зарубіжної літератури. Романтизм:
навчальний посібник / Уклад. Г. В. Осіпчук. –
Умань: ФПО Жовтий, 2015. – 103 с.
5.Історія зарубіжної літератури І половини ХІХ
століття: навчальний посібник / Уклад.
Г. В. Осіпчук. – Умань: ВПЦ «Візаві», 2017. – 108 с.

7. 6.Зарубіжна література. Романтизм – [Електронний ресурс] : навчальний посібник / Г. В. Осіпчук . – Умань, 2014. – 1 электрон.

ЛІТЕРАТУРА
6.Зарубіжна література. Романтизм –
[Електронний ресурс] : навчальний посібник /
Г. В. Осіпчук . – Умань, 2014. – 1 электрон. опт.
диск (CD-ROM). – Систем. вимоги : Windows XP,
Vista, Windows 7; 256 МБ ОЗУ; 24-х CD-ROM
дисковод; 16 бит. зв. карта. – Назва з
контейнера.
7.Історія зарубіжної літератури. Романтизм як
літературний напрям: навчальний посібник /
Уклад. Г. В. Осіпчук. – Умань : ВПЦ «Візаві»,
2018. – 218 с.

8. літературний напрям кінця XVIII – початку XIX ст., протилежний класицизму, що характеризується переважанням емоційного,

РОМАНТИЗМ —
(із фр. romantisme – дивне, таємне,
неймовірне, нереальне),
літературний напрям кінця XVIII – початку
XIX ст., протилежний класицизму,
що характеризується переважанням
емоційного, фантастичного;
демократизмом художніх образів;
зацікавленістю фольклором,
історією держави й народу;
проблемами особистості й
відображає конфлікт між ідеалом та
реальністю.

9. Сутність Романтизму: незвичайні герої у незвичайних обставинах.

Назва терміну «романтизм» вказує
на зв'язок із Середньовіччям
(був популярний жанр лицарського
роману).
Сутність Романтизму:
незвичайні герої у незвичайних
обставинах.

10. В Іспанії це слово означало ліричну й героїчну пісню – романс. Потім епічні поеми про лицарів – романи.

Уперше термін «романтизм»
згадується в 1650 році.
В Іспанії це слово означало ліричну й
героїчну пісню – романс.
Потім епічні поеми про лицарів – романи.

11. Автор терміну в літературі та живопису – француз Бальданепарже.

У 1654 році вперше термін
«романтизм» використали
для позначення чогось
оригінального й незвичайного.
Автор терміну в літературі та живопису –
француз Бальданепарже.

12. 1) світоглядні; 2) естетичні; 3) історичні.

ПЕРЕДУМОВИ
виникнення Романтизму як
літературного напряму:
1) світоглядні;
2) естетичні;
3) історичні.

13. ідеї братів Августа-Вільгельма та Фрідріха Шлегелів; Фрідріха Вільгельма Йозефа фон Шеллінга; Іммануїла Канта; Йоганна Готліба

СВІТОГЛЯДНІ:
ідеї братів Августа-Вільгельма
та Фрідріха Шлегелів;
Фрідріха Вільгельма Йозефа фон
Шеллінга;
Іммануїла Канта;
Йоганна Готліба Фіхте та ін.

14. сентименталізм; угрупування «Буря й натиск»; творчість Йоганна Вольфганга фон Гете; Фрідріха Шіллера; теорія народності

ЕСТЕТИЧНІ:
сентименталізм;
угрупування «Буря й натиск»;
творчість Йоганна Вольфганга фон Гете;
Фрідріха Шіллера;
теорія народності
Йоганна-Готфріда Гердера.

15. події в Європі, зокрема Велика Французька революція 1789-1794 рр.

ІСТОРИЧНІ:
події в Європі, зокрема
Велика Французька революція
1789-1794 рр.

16. 1 етап. Ранній романтизм. 2 етап. Пізній романтизм.

ПЕРІОДИЗАЦІЯ:
(передромантизм)
1 етап. Ранній романтизм.
2 етап. Пізній романтизм.

17. (кінець ХVІІІ–початок ХІХ ст.): – універсалізм; – тісний зв’язок з філософією; – тяжіння до символу й міфу; – розлад з

РАННІЙ РОМАНТИЗМ –
(кінець ХVІІІ–початок ХІХ ст.):
– універсалізм;
– тісний зв’язок з філософією;
– тяжіння до символу й міфу;
– розлад з дійсністю;
– різке протиставлення дійсності й ідеалу.

18. (після революції 1848 року): – розчарування реальністю; – песимізм; – туга; – сум; – самотність; – меланхолія.

ПІЗНІЙ РОМАНТИЗМ –
(після революції 1848 року):
– розчарування реальністю;
– песимізм;
– туга;
– сум;
– самотність;
– меланхолія.

19. 1.Універсальна; 2.Народно-фольклорна; 3.Байронічна.

ТЕЧІЇ РАННЬОГО РОМАНТИЗМУ:
1.Універсальна;
2.Народно-фольклорна;
3.Байронічна.

20. 1. Гротескно-фантастична; 2.Утопічна. 3. Вальтерскотівська.

ТЕЧІЇ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ:
1. Гротескно-фантастична;
2.Утопічна.
3. Вальтерскотівська.

21. – ліричні жанри (елегія, ода, ідилія, балада, пісня, романс; філософська, медитативна, громадянсько-патріотична, пейзажна,

ЖАНРОВА СИСТЕМА:
– ліричні жанри
(елегія, ода, ідилія, балада, пісня, романс;
філософська, медитативна,
громадянсько-патріотична, пейзажна,
інтимна лірика та ін.).

22. – романтична поема; – роман у віршах. ВПЕРШЕ відбувається поєднання родів літератури: лірики й епосу, лірики й драми: –

ЖАНРОВА СИСТЕМА:
– романтична поема;
– роман у віршах.
ВПЕРШЕ відбувається поєднання
родів літератури:
лірики й епосу, лірики й драми:
– ліро-епічна поема;
– ліро-драматична поема.

23. – історичний роман (основоположником якого став Вальтер Скотт); – історична повість; – історична драма; – романтичний

ЖАНРОВА СИСТЕМА:
– історичний роман
(основоположником якого став
Вальтер Скотт);
– історична повість;
– історична драма;
– романтичний філософський роман;
– роман-сповідь;

24. – новела; – трагедійна новела; – новела-казка; – літературна казка; – пригодницький роман. Розвивається детективний жанр,

ЖАНРОВА СИСТЕМА:
– новела;
– трагедійна новела;
– новела-казка;
– літературна казка;
– пригодницький роман.
Розвивається детективний жанр,
фантастика.

25. індивідуалістична концепція (або байронівський романтичний герой) та універсальна концепція (або гофманівський романтичний

РОМАНТИЧНИЙ ІДЕАЛ
та ДВА ТИПИ ОСОБИСТОСТІ:
індивідуалістична концепція
(або байронівський романтичний
герой)
та універсальна концепція
(або гофманівський романтичний
герой).

26. – краса; – мистецтво; – історичне минуле; – природа; – дитинство; – кохання; – творчість.

ІДЕАЛИ РОМАНТИКІВ:
– краса;
– мистецтво;
– історичне минуле;
– природа;
– дитинство;
– кохання;
– творчість.

27. – містичне відчуття; – кохання як шлях пізнання людського життя; – ствердження самостійності й неповторності кожної людини; –

ЗАГАЛЬНІ ЕСТЕТИЧНІ
ПРИНЦИПИ РОМАНТИКІВ:
– містичне відчуття;
– кохання як шлях пізнання людського
життя;
– ствердження самостійності
й неповторності кожної людини;
– центр уваги перенесений
із зовнішнього світу на внутрішній;
– відкриття краси фольклору
(казок, пісень, легенд);

28. – заперечення канонів у творчості; – поет є вільним творцем, який у власних працях виражає особисте «я»; – поет знаходиться

ЗАГАЛЬНІ ЕСТЕТИЧНІ
ПРИНЦИПИ РОМАНТИКІВ:
– заперечення канонів у творчості;
– поет є вільним творцем, який
у власних працях виражає особисте «я»;
– поет знаходиться понад натовпом;
– фантазії відводиться головне місце,
розуму – другорядне;
– пошуки ідеалу;

29. – незвичайний герой у незвичайних обставинах (розчарований, самотній, спустошений життям, пасивний – з одного боку та бунтар й

ЗАГАЛЬНІ ЕСТЕТИЧНІ
ПРИНЦИПИ РОМАНТИКІВ:
– незвичайний герой у незвичайних
обставинах (розчарований, самотній,
спустошений життям, пасивний –
з одного боку та бунтар й протестант –
з другого);
– цікавість до неясних сюжетів
минулого часу та віддалених країн;
– незадоволення суспільним ладом.

30. 1. Інтерес до народного мистецтва (казок, пісень, легенд, переказів). 2. Утвердження духовної самобутності і неповторності

ОСОБЛИВОСТІ ЛІТЕРАТУРИ
РОМАНТИЗМУ:
1. Інтерес до народного мистецтва
(казок, пісень, легенд, переказів).
2. Утвердження духовної самобутності і
неповторності кожної окремої людини.
3.Культ уяви, фантазії, почуттів.
4. Культ природи.

31. 5. Протест проти світу наживи, егоїзм і лицемірства; гуманізм, співчуття долі «маленької людини». 6. Типовий романтичний герой

ОСОБЛИВОСТІ ЛІТЕРАТУРИ
РОМАНТИЗМУ:
5. Протест проти світу наживи, егоїзм і
лицемірства; гуманізм, співчуття долі
«маленької людини».
6. Типовий романтичний герой – це мрійник,
ідеаліст, який пережив тяжкі розчарування, крах
своїх ідеалів; самотній мандрівник, вигнанець,
стихійний бунтівник. Його характеризують
глибокі інтенсивні почуття, туга, меланхолія,
душевні поривання, палкі пристрасті.

32. 7. Головна риса романтизму – незвичайні герої у незвичайних обставинах. 8.Культ індивідуалізму. 9. Мистецтво виступає засобом

ОСОБЛИВОСТІ ЛІТЕРАТУРИ
РОМАНТИЗМУ:
7. Головна риса романтизму –
незвичайні герої у незвичайних
обставинах.
8.Культ індивідуалізму.
9. Мистецтво виступає засобом
вираження власного «Я».

33. 1.Історизм. 2.Народність. 3.Взаємопроникнення жанрів і видів мистецтв. 4. Синтез мистецтва, філософії, релігії. 5. Сміливе

ХУДОЖНІ ЗДОБУТКИ
РОМАНТИКІВ:
1.Історизм.
2.Народність.
3.Взаємопроникнення жанрів і видів
мистецтв.
4. Синтез мистецтва, філософії, релігії.
5. Сміливе поєднання високого і низького,
трагічного і комічного, буденного і
незвичайного.

34. 6.Створення жанрів історичного роману, фантастичної повісті, ліро-епічної поеми, ліричної поезії. 7.Відкриття у царині

ХУДОЖНІ ЗДОБУТКИ
РОМАНТИКІВ:
6.Створення жанрів історичного роману,
фантастичної повісті, ліро-епічної поеми,
ліричної поезії.
7.Відкриття у царині віршування.
8.Характерними рисами поетики
романтизму є: гіпербола, гротеск,
контраст, метафоричність, асоціативність.

35. Німеччина (брати Август-Вільгельм та Фрідріх Шлегелі, Людвіг Тік, Фрідріх фон Гарденберг Новаліс, Вільгельм Гайнріх Вакенродер,

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Німеччина (брати Август-Вільгельм
та Фрідріх Шлегелі,
Людвіг Тік,
Фрідріх фон Гарденберг Новаліс,
Вільгельм Гайнріх Вакенродер,
брати Вільгельм та Якоб Грімм,

36. Німеччина (Людвиг Ахім фон Арнім, Клеменс Брентано, Барон Йозеф Карл Бенедикт фон Ейхендорф, Ернст Теодор Вільгельм Гофман,

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Німеччина (Людвиг Ахім фон Арнім,
Клеменс Брентано,
Барон Йозеф Карл Бенедикт фон Ейхендорф,
Ернст Теодор Вільгельм Гофман,
Генріх Гейне,
Фрідріх Гельдерлін,
Генріх фон Клейст,
Адельберт фон Шаміссо).

37. Франція (Франсуа-Рене де Шатобріан, Жермена де Сталь, Бенжамен Констан, Альфред де Віньї, Альфред де Мюссе, Віктор Ґюго, Жорж

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Франція
(Франсуа-Рене де Шатобріан,
Жермена де Сталь,
Бенжамен Констан,
Альфред де Віньї,
Альфред де Мюссе,
Віктор Ґюго, Жорж Санд,
Олександр Дюма (батько), Ежен Сю);

38. Англія (Вільям Вордсворт, Семюел Тейлор Колрідж, Роберт Сауті, Джордж Гордон Ноел Байрон, Персі Біші Шеллі, Джон Кітс, Томас

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Англія (Вільям Вордсворт,
Семюел Тейлор Колрідж,
Роберт Сауті,
Джордж Гордон Ноел Байрон,
Персі Біші Шеллі,
Джон Кітс,
Томас Мур,
Вальтер Скотт);

39. Польща (Адам Міцкевич, Юліуш Словацький, Зиґмунт Красинський); Угорщина (Шандор Петефі); Данія (Ганс Крістіан Андерсен); Італія

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Польща (Адам Міцкевич, Юліуш Словацький,
Зиґмунт Красинський);
Угорщина (Шандор Петефі);
Данія (Ганс Крістіан Андерсен);
Італія (Джакомо Леопарді, Уґо Фосколо,
Алессандро Мандзоні);

40. Іспанія (Хосе де Еспронседа, Мариано Хосе де Ларра); Австрія (Франц Ґрільпарцер, Ніколаус Ленау);

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Іспанія (Хосе де Еспронседа,
Мариано Хосе де Ларра);
Австрія (Франц Ґрільпарцер,
Ніколаус Ленау);

41. США (Вашингтон Ірвінг, Джеймс Фенімор Купер, Натаніель Готорн, Едгар Аллан По, Генрі Лонгфелло, Герман Мелвілл);

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
США (Вашингтон Ірвінг,
Джеймс Фенімор Купер,
Натаніель Готорн,
Едгар Аллан По,
Генрі Лонгфелло,
Герман Мелвілл);

42. Україна (Левко Боровиковський, Амвросій Метлинський, Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький, Леся Українка, ранній

НАЙВИДАТНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ
ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ:
Україна
(Левко Боровиковський,
Амвросій Метлинський,
Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич,
Яків Головацький, Леся Українка,
ранній Тарас Шевченко,
Пантелеймон Куліш, Євген Гребінка).
English     Русский Правила