10.64M
Категория: ИсторияИстория

Першодрукар Іван Федоров (Федорович)

1.

Першодрукар Іван Федоров
(Федорович)
Підготували :Шкідіна
Дарина та Панькова Ксенія

2.

Серед видатних діячів східнослов’янської культури кінця ХVІ ст.
почесне місце займає друкар Іван Федоров, який в українських
документах ХVІ ст. часто фігурує як Федорович. Висока ерудиція,
дипломатичний та літературний хист, жертовна праця цього
визначного просвітителя сприяли тому, що його книжки протягом
аж двох століть були основою для більшості аналогічних видань
кириличним шрифтом. Відносно добре відомо про його твори, які
були надруковані в Москві, Заблудові, Львові та Острозі.

3.

Судячи з власних згадок друкаря в його виданнях та патроніму,
походив він з Москви, був сином Федора. Загадкою залишається,
яким чином молодий росіянин потрапив на терени Польського
королівства. Останнім часом встановлено, що проживав він на
Краківщині, в Пьотрковіцах. 1529 року Іван Федоров переїхав до
Кракова, де вступив на навчання до Ягеллонського університету,
отримавши вчений ступінь бакалавра (1532). Саме в ті часи цей
відомий європейський навчальний заклад переживав період
значного піднесення. Зокрема, там знову почали викладати
античну літературу, грецьку та староєврейську мови. То ж юнак
мав можливість здобути тут грунтовну філологічну освіту, яка
через чверть століття допомогла йому у видавничій діяльності.

4.

Деякі дослідники припускають можливість праці Івана Федорова в краківських
латинсько-польських друкарнях. Він міг тоді ознайомитись і з продукцією
українського першодрукаря німця Швайпольта Фіоля, який продовж 1491–1493
років, з ініціативи Перемишльського владицтва, випустив у Кракові для
населення Галичини низку кириличних літургічних видань. Невідомо, коли й
куди виїхав Іван Федоров з Кракова. Принаймні точно відомо, що він
організував друкарню у Москві. Ініціатором її заснування був сам цар Іван ІV
Грозний. Безпосереднім же стимулом для створення друкарні стало захоплення
Росією земель Казанського (1552) та Астраханського (1556) ханств і у зв’язку з
цим нагальна потреба значної кількості літургічних книжок для новозбудованих
церков, християнізації підкорених народів.

5.

Першою старослов’янською друкованою книгою з вихідними даними
став Апостол, що побачив світ у московській друкарні 1 березня 1564 року.
Надрукували її Іван Федоров, на той час диякон московської церкви св.
Миколая Гостунського, та білорус з міста Мстиславця Петро Тимофійович.
Наступного року вони випустили два видання Часословця.
Введення опричнини, наступ реакції стали причиною того, що друкарі
змушені були покинути Росію.

6.

Відомий православний політичний діяч, гетьман
князівства Литовського Григорій Ходкевич,
запросив друкарів до свого маєтку в Заблудові.
Якщо російський репертуар друків Івана
Федорова та Петра Мстиславця зумовлювали
політичні обставини, то в Білорусі – релігійнопросвітницькі. З ініціативи гетьмана Ходкевича
виходить Євангеліє учительне (1569), збірки
проповідей на неділі та найважливіші свята.
Після від’їзду П. Мстиславця до Вільно І.
Федоров уже сам надрукував Псалтир з
Часословцем (1570).

7.

Із Заблудова І. Федоров переїхав до Львова, де в 1573 р.
заснував першу в Україні друкарню, фундатором якої
став Сенько Каленикович, сідляр за фахом, позичивши
Іванові Федорову величезну, на той час, суму грошей –
700 злотих, – і не вимагав їх повернення. Уже в 1574 р.
у Львові виходить з друку Апостол, в якому вперше
з’являється видавничий знак І. Федорова. В книзі є
післямова «Повесть... откуда начася и како свершися
друкарня сия”, – це перший зразок української
мемуарної літератури.
1574 року вийшов з друку Буквар – перша українська
граматика. На сьогодні відомий один повний
примірник, що зберігається у Гарвардському
університеті США. Видання цього підручника
характеризує І. Федорова як просвітителя українського
народу.

8.

Четверта його друкарня почала діяти 1578 р. у м.
Острог, у маєтку князя К. Острозького. Тут було ще
раз перевидано Азбуку (Читанку). Вона
призначалася для навчання дітей у школі, заснованій
у місті. Тут же, в Острозі, І. Федоров видрукував
першу повну слов’янську Біблію кириличного
шрифту, так звану Острозьку Біблію (1581), що є
однією із найвизначніших пам’яток історії та
культури слов’янського народу. Нині відомо близько
250 її примірників.
Свій життєвий шлях просвітитель закінчив у Львові
15 грудня 1583 року.

9.

Друкарсько-виробнича діяльність Івана
Федорова мала великий вплив на
подальший розвиток українського
книгодрукування. Спадкоємцем традицій
першодрукаря стала друкарня Львівського
братства, що діяла протягом кількох століть.
Іван Федоров має великі заслуги і перед
українським книжковим мистецтвом – він
створив нові накреслення шрифтових літер.
Його орнаментальні книжкові знаки – це
оригінальні декоративні твори, часто
виконані в суто українському стилі, що не
втратили мистецького значення й досі.

10.

Джерело:
http://www.library.tnpu.edu.ua/index.php/en/virtualexhibitions/2538-fedorov

11.

Дякуємо за увагу!!!!
English     Русский Правила